Danskernes købetrang efter økologi sætter også mærker på vinsalget.
Et særudtræk af tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af salget af økologisk vin, hedvin, cider og spiritus i Danmark steg med 67 pct. i 2015, skriver Berlingske Business.
"Forbrugere, der i forvejen køber økologi, vil gerne have, at hele fødevarepaletten er økologisk. Der er ikke længere kun basisvarer som æg og mælk, nu skal også luksusvarer som øl og vin være økologisk," siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, som har lavet udtrækket.
Han ser udviklingen i drikkevarekategorien som et tegn på, at forbrugerne nu vil have, at det de drikker til deres politisk korrekte bøffer også er økologisk.
Tallene dækker over en række produkter, men Ejvind Pedersen mener, at vin udgør hele 95 pct. af stigningen på de 67 pct.
Økologisk vin vinder frem
Irma vil fordoble økologien
Malbeck: Interessen er vigtigere end pengene