FødevareWatch

Malbeck: Interessen er vigtigere end pengene

Det er ikke alt sammen lunkne dåsebajere og kras papvin på Roskilde Festival. Der er også aktører, såsom festivalens eneste vinbar, som satser på gourmetgæsten.

Foto: Sofia Busk

Den ligger i to etager, klemt inde midt imellem Cofoco-boden og Meyers Deli-boden, og den er velbesøgt torsdag aften – dagen, hvor selve festivalpladsen åbner og musikken begynder at brage løs.

Malbeck Vinbar, der normalt har til huse på Istedgade på Vesterbro og på Birkegade på Nørrebro, har for femte år i træk skiftet broerne ud med Dyrskuepladsen, og for den ene stifter Patrick Mouritzen handler det om både det kommercielle og om den særlige fest.

Forskel på dengang og nu

”Der er forskel på, hvorfor jeg første gang tilbage i 2010 valgte at komme herud på festivalen med Malbeck, og hvorfor jeg gør det nu for femte gang. Dengang var det et kommercielt spørgsmål, det var ren økonomisk interesse. Man måtte vel kunne sælge vin på Roskilde Festival – kunne det ikke være sjovt at have en vinbar herude. Det gør man selvfølgelig ikke for sine blå øjnes skyld, man gør det, fordi man kan have en økonomisk vinding ved det,” siger han ved et af bordene i boden, der ligger tæt ved Avalon-scenen vest for den ikoniske Orange Scene, og fortsætter:

”Jeg havde dog ikke en idé om, at der skulle være et ekstraordinært stort salg eller udbytte herude. Det var en mulighed, som jeg øjnede. Jeg havde også flere gange fra gæster i baren hørt spørgsmålet ”Hvorfor er I ikke ude på festivalen? Der mangler en vinbar.” I dag gør jeg også meget mere ud af vinbaren herude, end jeg gjorde i starten. Dengang var det et bare interimistisk telt, mens jeg i dag lægger meget mere i det. I dag er jeg heller ikke herude pga. pengene. Når man tænker på, hvad jeg bruger af tid og arbejde på det her, så er det ikke pengene, der gør forskellen. Det er en god fest herude, jeg kan godt lide at være herude og være en del af festivalen. Jeg kan godt lide den fornemmelse, der er herude, at alle er solidariske, at alle er fælles om det, der sker herude. Alle er her for at få lov til at være en del af festen.”

Overskud hvert år

Vinbaren på festivalen har ifølge Patrick Mouritzen dog også været en økonomisk gevinst for Malbeck-foretagendet.

”Vi har haft overskud hvert år. De første par år omsatte vi måske for 150.000 kroner på de fire dage herude, men nu har vi siden sidste år haft en rigtig god beliggenhed lige imellem Meyers Deli og Cofoco, så nu er omsætningen næsten det tredobbelte.”

Og der er umiddelbart god plads til at vokse for Malbeck, idet den er den eneste deciderede vinbar på festivalen. Der ligger dog ikke nogen bevidst strategi fra festivalens side, kan Mikkel Sander, som er projektleder for Roskilde Festivals madstrategi, forklare.

Tæt på monopol

”Malbeck er en madbod/bar, som alle andre herude. Man ansøger i december måned, hvis man vil være til stede på festivalen, og så er der en frivillig-gruppe, der udvælger de boder, som får lov at komme med. Der er Malbeck med i opløbet som alle andre, så det er ikke, fordi de er valgt helt specielt ud,” siger han og uddyber:

”Der er ikke andre vinbarer herude, og som jeg lige husker fra ansøgerfeltet i år, så var der heller ikke andre, der søgte. Vi håber, vi ser flere herude næste år.”

Malbeck har altså for nuværende monopol på de lidt bedre vine på festivalen?

”Vi har en lille håndfuld andre boder herude, der sælger bobler, men vi har ikke en anden decideret vinbar.”

Plads til mere end én

Men der ligger ikke noget bevidst valg fra festivalens side bag dette?

”Det er ikke nogen bevidst strategi, at Malbeck skal være de eneste overhovedet. Hvis der er andre vinbarer, som har lyst til at være på festivalen, så ser vi meget gerne en ansøgning fra dem. Vi tror godt på, at der kan være mere end én vinbar på en festival med 135.000 mennesker.”

Netop det store publikum gør ifølge Malbecks Patrick Mouritzen også, at der er noget ekstra at hente for vinbaren, noget der kan vare ved, når boden er lukket ned på søndag.

Øget genkendelighed

”Der er masser af vores kunder fra vinbarerne inde i København, som er her på festivalen, og som synes, at det er fedt, vi er her. Og vi mærker det også i tiden op til, hvor folk spørger ind til det. Rent økonomisk kan jeg ikke dokumentere, at det har en effekt, at vi er herude. Det er god PR. Det at være hernede kan give en øget genkendelighed. Og der er altid folk, der opdager os herude. Der er jo trods alt omkring 130.000 mennesker, der passerer igennem festivalen,” siger han og tilføjer:

”Hernede kan du få alt muligt, du kan få økologisk kaffe, sushi, en bøf, vegatarmad. Der er mange forskellige typer tilbud, og det er mere båret af, at folk har en interesse i det, end at man kan tjene mange penge på det. Det tiltaler mig meget. Det er det fede ved Roskilde Festival, at der er en efterspørgsel efter sådan noget som vores vinbar. Der er en stor del af de 130.000 mennesker herude, der bare skal have deres burger og deres flæskestegssandwich, men så er der også nogle, der ikke kan rende rundt herude i fire dage og drikke Tuborg hele tiden.”

Og det er bestemt ikke sidste år, at Malbeck er at finde på marken uden for Roskilde, når det bliver juli.

”Jeg synes, det er år sjovt at være her, når først startskuddet lyder kl. 17, og der er andre end mig, der står bag baren. Så er det fedt, så er jeg glad. Vi er her også de næste mange år – så mange år de gider have os herude.”

 Roskilde Festival løfter Kvickly-salg

 Kongespil, lotteri og Asti-knap skal sikre goodwill

 Roskilde-forsøg endte på butikshylderne

 Sådan udvælger Roskilde Festival sine leverandører 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier