FødevareWatch

Kontroversiel fodboldtræner bliver Heinekens frontfigur

Den portugisiske fodboldtræner José Mourinho er valgt som frontfigur i Heinekens reklamekampagne i årets Champions League-turnering.

José Mourinho er en af fodboldens mest vindende og udskældte managers. Han har stået i spidsen for klubber som Chelsea, Real Madrid og nu Manchester United. | Foto: Matt Dunham/AP

Fodbold samler folk på tværs af nationer, og særligt den europæiske klubturnering Champions League, hvor årets udgave begyndte tirsdag, appellerer til folk fra alle verdenshjørner.

Mere end én milliard mennesker på verdensplan anslås at se Champions League. Det skriver Bloomberg, der samtidig meddeler, at bryggerigiganten Heineken i årets turnering vil lave sit største reklamefremstød nogensinde.

Det sker angiveligt fordi, at bryggeriet igennem fodboldturneringen kan nå ud til kunder i 130 af de 192 lande, hvor bryggeriet er til stede.

Som frontfigur har Heineken valgt Manchester Uniteds portugisiske fodboldmanager, José Mourinho, der i fodboldkredse går under navnet "The Special One". Portugiseren har som træner vundet Champions League to gange i henholdsvis 2004 med det portugisiske fodboldholdet Porto og i 2010 med det italienske hold Inter Milan. Han er dog ikke med i årets turnering, fordi det hold han træner, Manchester United, ikke har formnået at kvalificere sig i sidste sæson.

I første ombæring har Heineken lanceret en reklamevideo under navnet Prep talk, hvor José Mourinho fra toppen af et tag holder en hæsblæsende motivationstale, som var det til et hold, der løb på banen til en fodboldfinale. Efterfølgende tager han en slurk af en Heineken og sætter sig i sofaen med sine venner for at se Champions League.

"Hele historien vi fortæller med ham (José Mourinho, red.), der ser Champions League i sit hus, opfordrer fansene til at involvere sig," siger Anuraag Trikha, Heinekens globale kommunikationsdirektør, til Bloomberg om valget af José Mourinho.

Instruktøren er i øvrigt den berømte engelske manuskriptforfatter og filminstruktør Guy Ritchie, der bl.a. har instrueret film som Snatch og Sherlock Holmes.

Se hele reklamen herunder.

Carlsberg-chef: "Probably" en marketing-nødvendighed

Royal Unibrew afkasttæver Carlsberg på hjemmebane

Carlsbergs grønne rival spiller op til vietnamesisk bryggeri

Mere fra FødevareWatch

Daloon klar til langt sejt træk på indtjeningen

Der er for første gang i flere år overskud i forårsrulleselskabet. Nu skal der fokus på at skabe mere værdi og erobre marked indenfor blandt andet foodservice, lyder meldingen fra Daloon-direktør.

Palsgaard får lov til at fyre med LPG

En række virksomheder har ansøgt Miljøstyrelsen om lov til at bruge andre energiformer i deres produktion. Styrelsen har nikket til ingrediensvirksomhedens Palsgaards ansøgning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier