FødevareWatch

Carlsberg-direktør: EM er en fantastisk mulighed

Euro 2016 er en rigtig god mulighed for Carlsberg, mener direktøren for Carlsberg i Frankrig, Marc Vermeulen. Han sammenligner EM i fodbold med, hvad der svarer til 10 musikfestivaler.

Foto: Thibault Camus/AP/Polfoto

EM i fodbold - Euro 2016 - er en fantastisk mulighed for Carlsberg i Frankrig. Det siger chefen for Carlsberg i Frankrig - Kronenbourg - Marc Vermeulen til Ritzau Finans.

"Euro 2016 er en fantastisk mulighed for at møde nye forbrugere og drive vores strategi," siger han.

Chefen vil dog ikke sætte konkrete tal, men er overbevist om, at det vil have en effekt.

Effekten vil være stor på barer og udskænkningssteder (on trade).

Desuden vil Carlsberg-salg i værtslandet Frankrig få et mærkbart løft af de 6000 hl. øl, der ventes solgt i fanzoner ved stadions, og de 3000 hl. øl, der ventes solgt på stadions.

Den vækst, som Carlsberg oplever i Frankrig, kan accelereres med Euro 2016.

"Vi er i kontakt med halvdelen af de 25 mio. husholdninger, der er i Frankrig, og vi er vokset 6 pct. sidste år. Det er en enestående mulighed for at udbygge den kontakt og ikke mindst forstærke og understøtte den positive trend, vi ser i ølmarkedet," siger Marc Vermeulen.

Efter årtier med en nedgang i ølsalget på 1 pct. årligt er trenden vendt, og de sidste tre år har der været en vækst på 3 pct. årligt.

Direktøren fremhæver også, at Euro 2016 kan tænkes at forstærke tendensen med tilgang og udvidelse af tilgangen til ølkategorien specielt blandt yngre voksne (young adults) og kvinder.

Euro 2016 som ti musikfestivaler

Chefen sammenligner Euro 2016 med ti musikfestivaler holdt over en måned. Kronenbourg - Carlsberg Frankrig - er hovedkraft bag mange musikfestivaler i Frankrig.

"Musikfestivalerne strækker sig typisk over en weekend eller en uge, men her har vi ti musikfestivaler (EM spilles i ti byer, red.), og de strækker sig over en måned (EM spilles fra 10. juni til 10. juli, red.)."

Ikke unaturligt håber den franske direktør, at Frankrig, når langt, men selv, hvis det ikke sker, vil der fortsat være en stor positiv effekt på salget i Frankrig

 Carlsberg-direktør: Hård men sund konkurrence i Frankrig

 Carlsberg har sat priserne ned i Rusland

 SEB: Carlsberg vil sandsynligvis nedlægge 900 logistikjob i UK 

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier