FødevareWatch

Carlsberg-chef: "Probably" en marketing-nødvendighed

Fransk markedsføringslovgivning rammer Carlsberg, der under EM i fodbold ikke må bruge reklamemottoet "Probably the best in the world".

I Storbritannien gælder andre regler end i Frankrig, og her kunne Carlsberg uden problemer få sit tidligere reklameslogan på banderne. | Foto: Alex Livesy/AP Photo/Arkiv

Lovgivning rammer ølmarkedet på flere måder, og også Carlsbergs markedsføring i forbindelse med sponsoratet af EM i fodbold - Euro 2016 - er ramt.

Det medgiver Carlsbergs ansvarlige for ølbrands, Richard Whitty, til Ritzau Finans.

Som tilskuerne har bemærket og som det fremgår, når EM-kampene ruller over tv-skærmene, reklamerer Carlsberg ikke med det kendte Carlsberg-logo. Derimod er banderne pyntet med "Probably" skrevet med Carlsbergs kendte skrift. Når Frankrig spiller kører der dog et mærke på banderne - nemlig for Tourtel Twist - der er en succesrig fransk ikke alkoholisk sodavandslignende drik.

Man kunne tro, at reklameeffekten ville være voldsomt ramt, når brand-navnet - Carlsberg - ikke må anvendes, men det er tilsyneladende ikke tilfældet.

"Vi er nødt til at operere uden vores mærke på reklamerne på grund af den fransk lovgivning - den såkaldte Loi Evin" (Evin-loven. Opkaldt efter den franske sundhedsminister, der indførte den i 1991, Claude Evin) - forklarer Ricard Whitty.

Carlsberg skal arbejde indenfor den.

"Derfor har vi af nød valgt at bruge "Probably" i stedet for "Carlsberg"," forklarer han.

"Probably" referer til Carlsbergs genaktiverede "motto" "Probably the best in the world", som rulles ud på alle markeder igen.

Probably stor effekt

Effekten er forbavsende stor, oplyser Richard Whitty med baggrund af test på fire markeder - UK, Polen, Sverige og Irland.

"Med baggrund i test på fire markeder kan vi konstatere, at genkendelsen og associering med Carlsberg med Probably er 50 pct., og det er på niveau med McDonald's og Coca-Cola," oplyser han.

Faktisk er det kun McDonald's "i'm loving it", der har en højere genkendelsesgrad.

Det er nok ingen tvivl om, at genkendelsen ville være større, hvis Carlsberg kunne markedsføre sig med sit velkendte logo.

"At der blive snakket så meget om "Probably", der så bliver forklaret, gør dog, at effekten af Loi Evin ikke bliver så voldsom, som den kunne have været."

Hvorfor står der Probably og ikke Carlsberg?

Carlsberg bider negle efter trusler om forbud mod øl til EM

Carlsberg: Probably Danmarks dyreste ledelsesudskiftning - ever

Carlsbergs slogan-skifte får opbakning

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier