Carlsberg: Enmandshær styrer operationen ved Euro 2016

Alt er stort i forbindelse med Carlsbergs ageren i forbindelse med sponsoratet af EM i fodbold - Euro 2016. Det gælder også det arbejde og den rolle, som bryggeriets operationelle sponsorblæksprutte Louise Bach har.
Foto: Carlsberg/ PR
Foto: Carlsberg/ PR
AF RITZAU FINANS

I månederne op til Euro 2016 var Louise Bach lidt en enmandshær med stillingsbetegnelsen "Marketing Manager, Consumer Experience", men når det kører har hun et kerneteam på 12 og dertil 150 hostesser at styre og desuden er der hjælp at hente fra 50 personer hos værtslandets Carlsberg selskab, Kronenbourg.

"Jeg har en marketing baggrund, men jeg er mere ovre i det operationelle. Jeg får lov at se effekten af den marketing, vi laver, og det er det der driver mig," siger hun til Ritzau Finans. Og det, der glæder hende allermest er, at hun får lov til at komme ud og se kundernes reaktion.

Louise Bach har ansvaret for alt det operationelle i forbindelse med Carlsbergs fodboldsponsorater både i relation til Uefa og Liverpool og tidligere også med Premier League, som Carlsberg dog nu ikke længere sponserer.

Hvor de andre opgaver typisk kører kontinuerligt over årene, er der kun Europa-mesterskab hvert fjerde år, og det er klart den største enkeltopgave, og forberedelserne er langvarige.

"Forberedelserne til Euro 2016 har stået på i tre år, forklarer hun. Når kontrakten med Uefa er forhandlet på plads er hun i gang," siger Louise Bach.

Det er hendes primære ansvar, at Carlsberg overholder sine forpligtelser i henhold til kontrakten, og at Uefa overholder sine.

"Opfyldelsen af kontrakten sikrer jeg. For eksempel hvordan vi skal reklamere, og hvad vi må sætte på banderne. Det er min opgave at sikre, vi får det fulde udbytte af sponsoratet," siger Louise Bach.

5000 gæster

Det er blandt andet Louises Bachs opgave at styre et såkaldt hospitality program, der blandt skal sikre, at de 5000 gæster, som Carlsberg har med ved Euro 2016, får hotelværelser, transport og billetter.

Her er der nu praktisk hjælp at hente fra det, hun kalder et kerneteam på 12 personer, og dertil kommer omkring 150 hostesser på de forskellige stadions.

Blandt Louise Bachs opgaver er også at sikre salget af øl i de såkaldte fanzones og på ti stadions, hvor der spilles kampe under den en måned lange sportsbegivenhed. I alt har Carlsberg efter gruppekampene solgt 6000 hl øl (600.000 liter) i fanzones og omkring det halve inde på stadions.

Til den praktiske udførelse er der hjælp at hente fra 50 mand fra Kronenbourg, som Carlsbergs franske selskab hedder. Det specielle alkoholfrie øl til salg på stadions hentes dog fra Carlsberg i Schweiz.

"Vi har det overordnede ansvar, men de lokale kender markedet bedre, end vi gør," forklarer hun.

Når Euro 2016 er i gang ændrer jobbet karakter.

"Når det kører bliver det meget "brandslukning" og ad hoc for at sikre det hele fungerer," forklarer hun.

Louise Bach skal også sikre, at alle i hendes team har det godt.

"En høj moral hele tiden gennem det månedlange arrangement er vigtigt, også selv om vi kun sover 3-4 timer hver nat, så skal det hele fungerer," slår hun fast.

Og selv om alt er planlagt grundigt ser hun "hver dag noget, der kan gøres lidt bedre".

"Og det gør vi så."

Forbrugerevent

En af de enkelte store hospitality opgaver sluttede i Lyon i onsdags, hvor Carlsberg havde lige omkring 100 forbrugere samlet. De havde alle vundet en forbrugerkonkurrence op til Euro 2016. 15 af Carlsbergs lande havde lavet konkurrencer i blandt andet Polen, der sendte flest - ti - men også lande som Malaysia, Storbritannien og Frankrig havde konkurrencer, som det også var tilfældet med mere eksotiske som Kanarieøerne.

"Det er første gang ved Euro, vi laver sådan noget og også første gang, vi har haft rettigheden til det, siger Louise Bach og pointerer, at EM er vigtig for Carlsbergs markeder, og "derfor skal vi gøre mere og mere, når vi er med"."

De 100 forbrugere var inde og se semifinalen mellem Wales og Portugal onsdag, og torsdag kom de tilbage på stadion i Lyon, hvor de fik lov at betræde græsset, være i omklædningsrummet og skyde på mål mod berømte og kendte målmænd, som David James, der blandt andet var på det engelske landshold og har spillet for blandt andet klubber som Liverpool, Aston Villa og Manchester City. Ligesom der var mulighed for at hilse på nogle kendte spillere.

Carlsberg-boss: "Når vi så os selv i spejlet, var det ikke et rart syn"

Carlsberg fik sneget logo ind på EM-stadion med islandsk aftale

Carlsberg halter efter Heineken i Frankrig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter