
I 2008 tog Carlsberg en stor beslutning, da selskabet sammen med Heineken-rivalerne opkøbte bryggerigruppen Scottish Newcastle. For lidt under 60 mia. kr. lagde Carlsberg 54,5 pct. af buddet, og efter opkøbet delte de to nye ejere rovet mellem sig.
Med i aftalen fik det danske bryggeri overdraget både russiske og franske aktiviteter. Sidstnævnte har i lang tid været en stærk profitmotor for Carlsberg, der lykkedes med en turnaround af mærket Kronenbourg. Men nu er Carlsberg ved at sætte sin position som markedsleder over styr.
Det skriver Børsen.
Det sker, fordi Heineken for øjeblikket buldrer frem i Frankrig. Ifølge en opgørelse fra finanskæmpen Morgan Stanley steg ølsalget hos Heineken med 3,2 pct. i de tre måneder frem til midt maj, målt i forhold til året før, mens Carlsbergs ølsalg målt på volumen fik skåret 4,3 pct. af sig. Finanshuset peger desuden på, at Heineken samtidig med at øge volumen også sælger dyrere øl end Carlsberg.
"Det vigtige er ikke, om vi er nummer ét eller to på markedet. Det vigtige er, at vi tjener penge på vores markedsandel," siger Marc Vermeulen, Carlsbergs landechef for Frankrigs division, Brasserie Kronenbourg, til Børsen.
Carlsberg-direktør: Hård men sund konkurrence i Frankrig