Hvis man kigger på strømmen af nyheder om energidrikke i den bredere presse i både ind og udland, kunne man måske foranledes til at tro, at producenter i denne kategori har eller vil få svært ved for alvor at sætte skub i salget af sine produkter.
Men spørger man det store internationale markedsanalyseselskab Euromonitor International er virkeligheden en helt anden.
Det skriver Beverage Daily.
Energidrikkene er kommet på den politiske dagsorden flere steder i verden i de senere år, ikke mindst herhjemme, hvor bekymringer over børns forbrug af de koffeinholdige drikke får både borgere og politikere op på barrikaderne.
Men på trods af det offentlige stormvejr, som kategorien ofte finder sig selv i, så vil salget af energidrikke eksplodere på globalt plan i de kommende år. Det konkluderer Euromonitor i en ny analyse af segmentet.
Det globale salg af energidrikke landede sidste år på 38,2 mia. euro (284 mia. kr.), mens selskabet forventer, at værdien vil vokse til 53,4 mia. euro i 2020 – en vækst på hele 40 pct. – skriver Beverage Daily.
Kina og USA
Som i så mange andre henseender er det det amerikanske marked, der tager den største slurk af dåsen med et salg på 12,4 mia. euro i 2015, mens Asien og Stillehavsregionen følger tæt efter med et salg på 10,1 mia. euro.
I vores egen del af verden, Vesteuropa, omsatte energidrikkene samlet for 7,3 mia. euro sidste år, mens Latinamerika tegnede sig for 3,8 mia. euro, Mellemøsten og Afrika for 1,8 mia. euro og Østeuropa for 1,5 mia. euro.
Euromonitor forventer at se en stærk vækst i kategorien i samtlige af disse regioner frem mod 2020, men det er i særdeleshed på det kinesiske marked, at kategorien vokser. Her forventes salget af stige fra de nuværende 6 mia. euro årligt til hele 12,4 mia. euro, hvilket vil altså gøre markedet ligeså stort, som det amerikanske er på nuværende tidspunkt.
Fortsætter den forventede eksplosive vækst i salget i Kina, vil det folkerige asiatiske land i 2025 vælte USA af pinden som det største marked i verden for energidrikke, skriver Beverage Daily.
Red Bull dominerer
Ser man på de enkelte aktører på markedet, domineres det ikke overraskende af den vel nok mest kendte virksomhed i segmentet, Red Bull GmbH, med en global markedsandel på hele 30,2 pct.
Herefter følger Monster Beverage Corporation med en andel på 21,1 pct. af verdensmarkedet, mens det thailandske selskab TC Pharmaceuticals Industry er den tredjestørste aktør med 11,8 pct.
Dette selskab stod bag den originale opskrift på Red Bull. Det thailandske selskabs version er dog uden brus og sælges stadig i Asien under navnet Krating Daeng.
De to sidste aktører i den globale top fem er den japanske spiritus- og drikkevarekoncern Suntory Holdings og amerikanske Rockstar Inc., der står bag en energidrikke af samme navn, med markedsandele på henholdsvis 4 pct. og 3,6 pct.
Red Bull bliver Roskilde Festivals nye tv-makker
Energien har forladt Cults bundlinje
Ny energidrik vil være det naturlige alternativ
Red Bull taber lidt af pusten