Rusland forbyder kæmpeøl - dårligt nyt for Carlsberg

Den russiske regering har indført en lov, der forbyder salg af øl i plastikflasker med et indhold på mere end 1,5 liter. Det rammer bryggeriet, som dog har været klædt på til forbuddet, lyder det fra analytiker.
Foto: Eva Hartvig
Foto: Eva Hartvig
AF MARTIN HAVTORN PETERSEN & SACHA SENNOV

Der var potentielt flere dårlige nyheder for bryggeriaktører som danske Carlsberg og amerikanske Ab Inbev fra det russiske marked i den forgangne uge. Fredag besluttede landet nemlig at indføre en lov, der forbyder salg af alkoholiske drikke i plastikflasker med et indhold på mere end 1,5 liter, skriver Reuters.

Forbuddet gælder ikke kun for øl, men for alle drikkevarer med alkohol. Det forventes dog i særdeleshed at ramme bryggeriselskaberne, som allerede har mærket et enormt pres på det russiske marked, hvor landets økonomiske problemer i bund og grund har fået folk til at drikke færre øl.

Allerede i 2013 besluttede det store land at stoppe salget af stærk øl i 2 liters plastikflasker, noget som ramte både Carlsberg og de andre store bryggerier hårdt, fordi de fleste øl i Rusland sælges i plastikflasker - og de store flasker med mere end 1,5 liter i står ifølge Reuters for mere end 20 pct. af det samlede ølsalg i landet.

Siden da har bryggerierne nøje fulgt den russiske regerings holdning til de store plastikflasker, det såkaldte PET-forbud.

Senioranalytiker ved Sydbank Morten Imsgard mener dog ikke, at det vil ramme Carlsberg særlig hårdt denne gang. Bryggeriet har nemlig siden de første reguleringer kom på banen reguleret sin produktportefølje i landet, så man var parat på en eventuel forlængelse af forbuddet.

"Det er ikke et chok, men det forstyrrer en forretning, som har brug for mest mulig ro. Den russiske forretning har mere eller mindre været i transformation konstant siden, Carlsberg opkøbte bryggerier i landet. Og hvert år er det største ønske, man kan have som investor, at der kommer ro på markedet uden stød ude fra," lyder vurderingen fra Morten Imsgard til FødevareWatch.

Et af de helt store problemer med endnu en udfordring på markedet er, at det gør det utrolig vanskeligt at planlægge sig ud af problemerne ved f.eks. at lægge en genopretningsstrategi for bryggerierne i landet:

"Hver gang de får en ny problemstilling som denne her, bliver det svært at vende forretningen hurtigt nok, inden markedet igen ændrer sig."

En lille klemmelus

Den adm. direktør for Carlsberg, Cees 't Hart, præsenterede i starten af 2016 en ny syvårsstrategi for bryggeriet. Et af elementerne i den var blandt andet en større oprydning inden for produktkategorierne i flere nøglemarkeder, hvor Rusland netop var et af de markeder, man var i gået i gang med at rydde op i.

Forventningen hos analytikeren lyder da også på, at bryggeriet allerede har tilpasset sin forretning, men, at det ikke ændrer ved, at en forandring i forbrugernes indkøbsvaner tager tid:

"Forbrugerne skal tilvendes noget nyt. Tidligere har det været salgsstederne, som regeringen i Rusland lavede nye regler for, nu er det emballagen. Der er meget, som har ændret sig for forbrugerne i Rusland, og det har presset markedet for øl på salgsvolumen."

Kommer Carlsberg til at kunne mærke det her i deres kommende regnskaber i 2016?

"Nej, det tror jeg faktisk ikke. Jeg har en formodning om, at bryggerierne har forberedt sig på det her," lyder svaret fra Morten Imsgard, som alligevel tilføjer, at det stadig er en negativ udvikling for alle bryggerierne:

"Carlsberg kan ikke være tilfreds med forstyrrelseraf den her slags i Rusland. Selvom bryggeriet har ændret sit produktmiks, skal man stadig huske på, at russerne har været vant til at gå ned og købe de her store ølflasker og stille dem i køleskabet ligesom, vi andre har købt mælk. Det tager tid at vende forbrugerne til noget nyt."

Nyhedsbureauet Bloomberg kunne allerede sidste år berette, at bryggerier i landet ville stoppe produktionen af øl i plastikflasker på over 1,5 liter fra og med juli i år, men nu er kæmpeflaskerne altså også blevet forbudt ved lov.

Det nye forbud træder dog først i kraft fra årsskiftet for al industriel produktion, mens detailsalget først forbydes fra og med 1. juli 2017.

Rusland stopper øl i flasker på over 1,5 liter

Rublen og olien vil give Carlsberg endefuld i Rusland

Russisk væksteventyr giver tømmermænd 

Medie: Carlsberg ser spæde positive signaler i Rusland 

Carlsberg: Ophævelse af alkoholreklame-forbud rigtig godt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter