Medie: Carlsberg ser spæde positive signaler i Rusland

Det fortæller administrerende direktør Jørgen Buhl Rasmussen i et interview med den britiske finansavis Financial Times.
En serie lovindgreb, der har begrænset muligheden for reklame, forbud mod salg af øl i kiosker og forhøjet ølafgifterne har medvirket til at tage pusten fra det russiske marked, der målt i volumen er skrumpet med sammenlagt ca. 30 pct. over de seneste fire-fem år. Oven i kom så nedskydningen af passagerflyet fra Malaysia Airlines over Ukraine, og de efterfølgende spændinger mellem Rusland og Vesten.
Senest har Jørgen Buhl Rasmussen dog noteret sig de første lyspunkter i flere år. Blandt andet er det på tale at tillade ølreklamer på tv, at tillade salg af øl i kiosker samt af fastfryse ølafgifterne.
"Vil det ske. Sikkert ikke, men det er stadig et meget positivt signal," siger Jørgen Buhl Rasmussen til Financial Times.
Han venter, at russerne på sigt igen vil begynde at drikke mere øl. Det nuværende forbrug er på ca. 55 liter per indbygger om året, og dermed lavere end det europæiske gennemsnit og en del under niveauet på omkring 80 liter for bare få år siden.
Carlsbergs hentede i årets første ni måneder en driftsindtjening i Østeuropa på 3 mia. kr. ud af en omsætning på 13,7 mia. kr. De tilsvarende tal for samme periode fem år tidligere var et driftsresultat på 4,2 mia. kr. og en omsætning på 14,4 mia. kr.
Ophævelse af reklameforbud kan øge konkurrence