Medie: Carlsberg ser spæde positive signaler i Rusland

Carlsberg er begyndt at se spæde positive tegn på det russiske marked efter en stribe hårde år, hvor forbruget er dykket væsentligt.
Foto: Rune Pedersen/POLFOTO/arkiv
Foto: Rune Pedersen/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

Det fortæller administrerende direktør Jørgen Buhl Rasmussen i et interview med den britiske finansavis Financial Times.

En serie lovindgreb, der har begrænset muligheden for reklame, forbud mod salg af øl i kiosker og forhøjet ølafgifterne har medvirket til at tage pusten fra det russiske marked, der målt i volumen er skrumpet med sammenlagt ca. 30 pct. over de seneste fire-fem år. Oven i kom så nedskydningen af passagerflyet fra Malaysia Airlines over Ukraine, og de efterfølgende spændinger mellem Rusland og Vesten.

Senest har Jørgen Buhl Rasmussen dog noteret sig de første lyspunkter i flere år. Blandt andet er det på tale at tillade ølreklamer på tv, at tillade salg af øl i kiosker samt af fastfryse ølafgifterne.

"Vil det ske. Sikkert ikke, men det er stadig et meget positivt signal," siger Jørgen Buhl Rasmussen til Financial Times.

Han venter, at russerne på sigt igen vil begynde at drikke mere øl. Det nuværende forbrug er på ca. 55 liter per indbygger om året, og dermed lavere end det europæiske gennemsnit og en del under niveauet på omkring 80 liter for bare få år siden.

Carlsbergs hentede i årets første ni måneder en driftsindtjening i Østeuropa på 3 mia. kr. ud af en omsætning på 13,7 mia. kr. De tilsvarende tal for samme periode fem år tidligere var et driftsresultat på 4,2 mia. kr. og en omsætning på 14,4 mia. kr.

Ophævelse af reklameforbud kan øge konkurrence

Carlsberg usikker på effekt af engelsk øllov

Ugebrev: Rusland tager al Carlsbergs opmærksomhed

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også