Det lukrative kinesiske marked er ikke helt så lukrativt i disse tider, hvor landet er ramt af en økonomisk afmatning. Og det er noget, der kan mærkes for flere af de aktører fra fødevare- og drikkevareindustrien, som opererer i landet.
Det er også tilfældet for en af de store kinesiske bryggeriaktører, som oplever et stort fald på bundlinjen for det seneste regnskabsår.
Det skriver Bloomberg.
Tsingtao Brewery, som er den næststørste bryggerikoncern i det asiatiske land, registrerer således et fald på 14 pct. på bundlinjen i 2015, da nettoresultatet landede på 1,71 mia. yuan (1,74 mia. kr.) mod 1,99 mia. yuan i 2014.
Nettoresultatet landede dog stadig højere, end gennemsnittet af 11 analytikerestimater indsamlet af Bloomberg, som havde peget på et bundlinjeresultat på 1,68 mia. yuan.
Omsætningen dykkede med 4,9 pct. til 27,6 mia. yuan, hvor analytikerne havde forventet 27,5 mia. yuan.
Resultaterne skriver sig en i en bredere tendens på det kinesiske ølmarked, hvor den økonomiske afmatning får flere forbrugere til at gå over til andre typer alkoholiske drikke.
Og de samlede salgsvolumen på markedet faldt i tredje kvartal af 2015 med 5 pct. i forhold til samme kvartal af 2014, skriver nyhedsbureauet med henvisning til en rapport fra investeringsbanken Macquarie Group.
Bryggerier har problemer med profitten på Kinas ølmarked
Medie: Suntory vil droppe samarbejde med kinesisk ølgigant
Kinesiske bryggerier stormer frem