Heineken vil være markedsleder i Myanmar i 2020

Selvom Carlsberg har et forspring og lokale aktører stadig står stærkt, så satser Heineken på at have sat sig på det vigtige marked i Myanmar inden 2020.
Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau/arkiv
Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau/arkiv

Det er ikke ambitioner det skorter på for Lester Tan, der er direktør for den hollandske bryggerikoncern Heinekens forretning i det asiatiske land Myanmar. Direktøren satser nemlig på, at Heineken er landets største ølaktør inden for de kommende 4 år.

Det siger han til mediet The Nation.

"Vi er det sidste bryggeri, der kom til dette marked. På nuværende tidspunkt er vi nummer 5. Vi håber at rykke en plads frem hvert år. Næste år vil vi være nummer 4. Efter det nummer 3, nummer 2, og med tiden går vi efter at blive nummer 1 på dette marked," siger den adm. direktør for APB Alliance Brewery, som producerer og distribuerer Heinekens produkter i Myanmar, til mediet.

Lester Tan hentyder til, at Heinekens produkter først gik i handlen for seks måneder siden, mens Carlsberg startede sin produktion i landet i maj 2015. Samtidig er der skarp konkurrence fra lokale aktører såsom Myanmar Brewery.

Og det er ikke kun et spørgsmål om, at Heineken vil være store på markedet i Myanmar. Det er også et spørgsmål om, at Myanmar skal være et stort marked for Heineken.

"Myanmar vil også få større og større betydning for vores globale selskab og bliver muligvis vores næste stjerneland," lyder det fra Lester Tan, som også afslører, at der kan være flere investeringer på vej fra Heineken i landet.

Den hollandske koncern investerede 60 mio. dollars, svarende til små 400 mio. kr., i sin fabrik i byen Yangon, hvor man kan producere 245.000 hektoliter årligt, og man har nu 245 ansatte i landet.

Heineken kan ikke følge med efterspørgslen i Myanmar

Myanmar-bryggeri gør klar til kamp mod Carlsberg

Markedsleder på ølmarkedet i Myanmar ikke bange for europæerne

Japanere vil udfordre Carlsberg og Heineken i Myanmar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter