Den britiske finansminister har højst overraskende annonceret, at Storbritannien vil indføre en sukkerskat på sodavand. Dermed har arbejdet fra interesseorganisationer og kokken Jamie Oliver endelig båret frugt.
Den britiske finansminister George Osborne smed noget af en bombe onsdag, da han annoncerede, at Storbritanniens regering gør klar til at indføre en særlig skat på salg af sukkerholdige drikkevarer i landet – en såkaldt sukkerskat.
En række interesseorganisationer og kendiskokken Jamie Oliver har igennem længere tid presset på for, at regeringen indfører den særlige skat for blandt andet at få bugt med den udbredte fedmeepidemi i landet. Men der er alligevel ikke mange, der har turdet håbe på, at regeringen ville gå med på idéen. Og regeringen sagde så sent som for et par måneder siden, at det ikke kunne komme på tale.
Men nu har piben altså fået en anden lyd.
”Jeg er ikke parat til at kigge tilbage på min tid her i Parlamentet, hvor jeg har passet dette embede, og sige til mine børns generation: Undskyld, vi vidste, der var et problem med sukkerholdige drikke. Vi vidste, at de var skyld i sygdomme. Men vi veg bort fra de vanskelige beslutninger, og vi gjorde ingenting,” sagde finansministeren ifølge Reuters til det britiske Parlament onsdag.
Den nye skat skal indføres om to år og vil blive pålagt selskaber baseret på sukkerindholdet i deres drikkevarer. Ifølge George Osborne vil den særlige skat bidrage med omkring 500 mio. pund (4,725 mia. kr.) årligt til den britiske statskasse.
Mens regeringens beslutning bliver mødt med begejstring fra de aktører, som har presset på for den særlige skat, så kalder den britiske brancheorganisation Food and Drink Federation (FDF) det for ”et stykke politisk teater”. Ifølge FDF vil skatten ikke gøre noget som helst for fedmeproblemerne i Storbritannien, men blot koste massevis af arbejdspladser.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.