Kendiskokken Jamie Oliver har indsamlet mere end 100.000 underskrifter. Det betyder, at britiske Parlament bliver nødt til at kigge på hans forslag om at indføre en ekstra skat på salget af sodavand.
Den kendte britiske TV-kok Jamie Oliver har foreslået at man indfører en ekstra beskatning på 7 pence på alle dåsesodavand, der sælges i Storbritannien – en såkaldt sukkerskat – og nu er det britiske Parlament tvunget til at kigge på hans forslag.
Jamie Oliver skrev nemlig i sidste uge på sin Twitter-profil, at det nu er lykkedes at få mere end 100.000 briter til at skrive under på, at de bakker op om forslaget. Det britiske Parlament er forpligtet til at tage alle forslag op fra sine borgere, hvis de kan samle mere end 100.000 støtter.
Forslaget om at indføre en sukkerskat har ifølge mediet nu samlet mere end 120.000 underskrifter.
Studier har peget på, at sodavand er den største synder, når det gælder indtaget af sukker blandt børn og unge mennesker i Storbritannien. Og Jamie Oliver forventer, at indførelsen af en skat på sodavand kan frigøre 1 mia. pund (10,28 mia. kr.), som i stedet kan bruges til at bekæmpe den voksende fedmeepidemi blandt børn og unge.
Brancheorganisationen for den britiske fødevare- og drikkevareindustri, The Food and Drink Federation (FDF), hilser en parlamentarisk debat velkommen, men fastholder ifølge mediet, at skatter ikke er den bedste fremgangsmåde i forhold til at bekæmpe fedme.
”Vi fastholder det synspunkt, at de (sukkerskatter, red.) har vist sig ineffektive og mangelfulde som koncept,” siger generaldirektøren for FDF, Ian Wright, til Food Manufacture.
Han peger samtidig på, at landets sundhedsmyndigheder, Department of Health, heller ikke vil støtte idéen om en skat på sodavand.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.