Carlsberg snor sig igennem fransk reklamelovgivning

Sponsorering af fodbold-EM i Frankrig næste år skal øge Carlsberg-mærket i Frankrig med 30 procent på trods af, at man ikke må reklamere for øl på de franske stadions, skriver Berlingske.
Foto: Imaginechina via AP
Foto: Imaginechina via AP

Når EM i fodbold bliver fløjtet i gang i sommeren 2016, er Carlsberg med som sponsor, ligesom det danske ølmærke har været det ved EM-slutrunder siden 1988. Eksterne vurderinger taler om en pris på over 400 mio. kroner, og i Carlsberg forventer Mikkel Pilemand, chef for Carlsbergs globale ølbrands, at Carlsberg-salget i Frankrig, som pt. udgør tre procent af Carlsberg-mærkets samlede salg i Øst- og Vesteuropa, kommer til at vokse med omtrent 30 procent. Det skriver Berlingske.

"Vi regner faktisk med, at dette nye niveau for Carlsberg-mærket kan holdes i Frankrig, fordi kendskabsgraden øges," siger han til Berlingske.

De store forventninger skal ses i lyset af, at Frankrig har en restriktiv lovgivning for, hvordan man må reklamere for blandt andet øl på mange stadions i landet.

"Selvfølgelig er det ikke optimalt, men når det er sagt, så har vi været i Frankrig i mange år, og vores organisation har gode erfaringer med, hvordan man inden for lovens rammer kan udnytte sådan et sponsorat," siger Mikkel Pilemand.

Der kommer således hverken til at stå Carlsberg på trøjer eller bander, og Mikkel Pilemand vil ikke løfte sløret for, hvad der kommer til at stå i stedet.

Prisen for at sponsorere EM har i øvrigt været stigende i takt med, at stadigt flere TV-seere verden over følger begivheden. Prisen er nu ved at nå et niveau, hvor Carlsberg ikke længere kan være med, fortæller Simon Bastiansen fra PS Live Global til Berlingske.

"Jeg tror ikke, det bliver billigere, for der kommer flere og flere seere, og TV er kongen i det her," siger han.

Schmeichel i spidsen for ny Carlsberg-kampagne 

Carlsberg kan nyde godt af muligt russisk tiltag

Carlsberg føler sig allerede som vinder til EM i Frankrig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter