FødevareWatch

Carlsberg snor sig igennem fransk reklamelovgivning

Sponsorering af fodbold-EM i Frankrig næste år skal øge Carlsberg-mærket i Frankrig med 30 procent på trods af, at man ikke må reklamere for øl på de franske stadions, skriver Berlingske.

Foto: Imaginechina via AP

Når EM i fodbold bliver fløjtet i gang i sommeren 2016, er Carlsberg med som sponsor, ligesom det danske ølmærke har været det ved EM-slutrunder siden 1988. Eksterne vurderinger taler om en pris på over 400 mio. kroner, og i Carlsberg forventer Mikkel Pilemand, chef for Carlsbergs globale ølbrands, at Carlsberg-salget i Frankrig, som pt. udgør tre procent af Carlsberg-mærkets samlede salg i Øst- og Vesteuropa, kommer til at vokse med omtrent 30 procent. Det skriver Berlingske.

"Vi regner faktisk med, at dette nye niveau for Carlsberg-mærket kan holdes i Frankrig, fordi kendskabsgraden øges," siger han til Berlingske.

De store forventninger skal ses i lyset af, at Frankrig har en restriktiv lovgivning for, hvordan man må reklamere for blandt andet øl på mange stadions i landet.

"Selvfølgelig er det ikke optimalt, men når det er sagt, så har vi været i Frankrig i mange år, og vores organisation har gode erfaringer med, hvordan man inden for lovens rammer kan udnytte sådan et sponsorat," siger Mikkel Pilemand.

Der kommer således hverken til at stå Carlsberg på trøjer eller bander, og Mikkel Pilemand vil ikke løfte sløret for, hvad der kommer til at stå i stedet.

Prisen for at sponsorere EM har i øvrigt været stigende i takt med, at stadigt flere TV-seere verden over følger begivheden. Prisen er nu ved at nå et niveau, hvor Carlsberg ikke længere kan være med, fortæller Simon Bastiansen fra PS Live Global til Berlingske.

"Jeg tror ikke, det bliver billigere, for der kommer flere og flere seere, og TV er kongen i det her," siger han.

Schmeichel i spidsen for ny Carlsberg-kampagne 

Carlsberg kan nyde godt af muligt russisk tiltag

Carlsberg føler sig allerede som vinder til EM i Frankrig 

Mere fra FødevareWatch

Nye kundeaftaler skal løfte Hørkrams høje vækstmål

Omsætningen i Hørkram Foodservice skal ifølge selskabets målsætning hæves med knap 1 mia. kr i år. Vejen derhen lyder på nye aftaler og mere fart på i et buldrende marked, fortæller adm. direktør Preben Kristensen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier