PepsiCo udvider samarbejde med SodaStream

Den amerikanske storkoncern PepsiCo udvider nu et distributionssamarbejde med israelske SodaStream.
Det skriver Wall Street Journal.
Markedet for sodavand er ikke helt hvad det har været, og en i stigende grad sundhedsbevidst befolkning flere steder i verden, får store producenter som PepsiCo og Coca-Cola til at mærke presset i dette segment. Det får også selskaberne til at søge nye veje, og en af disse er samarbejder med producenter af drikkevaremaskiner til forbrugerne.
Coca-Cola har slået sig sammen med Keurig Green Mountain, som laver kaffemaskiner, men fra efteråret vil lancere en maskine til fremstilling af kolde drikke, som skal kunne lave produkter fra blandt andet Coca-Cola og Dr. Pepper Snapple. Coca-Cola har samtidig opkøbt en aktieandel på 16 pct. i Keurig.
For PepsiCo er løsningen at slå sig sammen med den noget ældre og nok også mere velkendte producent af sodavandsmaskiner, SodaStream. Og efter en prøveperiode i Florida i slutningen af det forgangne år, vil de to nu begynde at sælge kapsler med Pepsi Cola og lemonsodavanden Sierra Mist til SodaStreams maskiner på israelernes hjemmeside samt ved 50 Bed Bath & Beyond-butikker på tværs af USA.
PepsiCo oplyser dog ifølge Wall Street Journal, at man ”kigger på en række teknologier på dette område, og SodaStream er ét af flere selskaber, som vi snakker med om potentielle idéer.”
Koncern vil ikke sætte navn på disse andre selskaber, ligesom den ikke vil oplyse til avisen, om et aktieopkøb i SodaStream – ligesom man har set Coca-Cola foretage i Keurig Green Mountain – kunne være en mulighed.
Ab Inbev laver drikkevaremaskine med Whirlpool
Sodastream indgår samarbejde med Pepsi
Kaffemaskineproducent fyrer hver 20. efter skuffende kvartal