Det kinesiske fødevare- og drikkevareselskab China Resources Enterprise, der samarbejder med bryggerikæmpen Sabmiller, vender sig i stigende grad mod ølmarkedet. Og opkøb af mindre aktører skal hjælpe koncernen på det område.
Det siger selskabets finansdirektør ifølge Bloomberg.
”Vi ser enorme muligheder i at udvide vores tilstedeværelse ved at opkøbe små, regionale selskaber, som tegner sig for 29 pct. af det kinesiske ølmarked,” siger finansdirektør Frank Lai ifølge nyhedsbureauet ved en pressebriefing i Hongkong fredag.
China Resources Enterprise har for nyligt frasolgt en række aktiver til sin moderkoncern China Resources Holding, herunder en tabsgivende joint venture på detailmarkedet med britiske Tesco.
Det kinesiske selskab købte i 2013 bryggeriselskabet Kingway Brewery Holdings i Sydkina, og finansdirektøren sammenligner den nye strategi med den, man lagde for dagen dengang.
Chian Resources Enterprises bryggeriafdeling er ifølge Bloomberg den største bryggeriaktør i Kina og står blandt andte bag det markedsledende brand Snow Beer, der sidder på 21 pct. af det samlede ølmarked i landet.
Selskabet har netop aflagt regnskab for årets første halvår, som viste et tab på 4,41 mia. Hongkong dollars (3,76 mia. kr.). Det skyldtes dog primært enorme nedskrivninger i detailforretningen. Ølsegmentet kom ud af halvåret med et plus på 544 mio. Hongkong dollars, hvilket var 30 højere end samme periode sidste år.
Kinesisk bryggeri oplever stort fald i indtjeningen
Kinesisk detailkæmpes bundlinje dykker
Carlsberg halter bagud