Den store britiske drikkevarekoncern Britvic bevæger sig nu ind på det brasilianske marked med opkøbet af selskabet Empresa Brasileira de Bebidas e Alimentos SA eller blot EBBA. Det oplyser Britvic i en pressemeddelelse.
EBBA er blandt de største drikkevareaktører på det hastigt voksende brasilianske marked, hvor man er landets største leverandør af saftkoncentrat og nummer to inden for drikkeklar saftevand og juice.
Britvic betaler 580 mio. brasilianske real (1,2 mia. kr.) for at overtage konkurrenten og får til gengæld adgang til det sjettestørste marked i verden for læskedrikke og verdens største marked for saftkomcentrater, hedder det i meddelelsen.
Britvic, som er børsnoteret i London, er den næststørste aktør på læskedrikmarkedet i Storbritannien, hvor man står bag egne mærker som Robinsons, Tango og J2O, mens man også sælger PepsiCos produkter i både Storbritannien og Irland.
Men noget kunne tyde på, at koncernen gør klogt i at kigge uden for hjemlandets grænser i jagten på fremtidig vækst. De netop offentliggjorte salgstal for årets tredje kvartal afslører i hvert fald, at salget er så godt som stagneret i Storbritannien og Irland.
Britvic omsatte i det seneste kvartal for samlet 322,3 mio. pund, hvilket var et enkelt procent højere end samme periode sidste år. I Storbritannien faldt salget med 0,8 pct., mens det gik frem med beskedne 0,7 pct. i Irland.
Til sammenligning steg salget med 7,1 pct. i Frankrig, hvor selskabet blandt andet har en sponsoraftale med cykelløbet Tour de France, og i resten af verden, hvor det amerikanske marked spiller en fremtrædende rolle, gik det frem med 6,8 pct.
Juiceselskab drejer nøglen om
Arla indgår samarbejde med kendt juicekæde
Ab Inbev laver drikkevaremaskine med Whirlpool
Orkla overtager Rynkebys Pepsi-samarbejde
Rynkeby droppede Pepsi og nåede milliarden