FødevareWatch

Spiritusselskab kæmper fortsat med klemt kinesisk cognactørst

Kinesernes aftagende tørst efter cognac er stadig en torn i øjet på det franske spiritusselskab, Rémy Cointreau. Et rommærke overrasker dog positivt.

Foto: PR/Cointreau

Rémy Cointreau oplever fortsat svækket sælg, og igen er kinesernes aftagende tørst efter cognac et af de steder, hvor skoen trykker.

Godt nok hentede det franske spiritusselskab en stigning i omsætningen på 3,9 pct. til 223,3 mio. euro i det traditionelt lille første kvartal af regnskabsåret, men det skyldtes udelukkende valutaudsving. Organisk var væksten negativ med 9 pct. - og dermed et stykke værre end det forudsete fald på 5,4 pct. ifølge Bloomberg News' estimat.

Det viser salgstallene for første kvartal tirsdag.

Salget af cognac-mærket Rémy Martin dykkede blandt andet 6,7 pct. organisk, og endnu en gang må selskabet melde om "fortsat forsigtighed" hos forhandlerne i Kina. Den lidelseshistorie har varet i et stykke tid for selskabet, blandt andet efter at kommunistpartiet i landet forsøgte at slå ned på dyre gaver.

Men også mange af selskabets andre mærkevarer, herunder Metaxa, viste væsentlig fald, mens der til gengæld var vækst for rommærket Mount Gay. Et lyspunkt er det også, at selskabet fastholder sin ambition om at øge det organiske driftsresultat i løbet af hele regnskabsåret.

Rémy Cointreau-aktien falder 2,7 pct. til 67,14 euro og er den tredjedårligst præsterende i Stoxx 600-indekset over Europas største aktier.

Spiritusvirksomhed mærker dansk cocktail-tørst

Kineseres farvel til cognac rammer spritusselskab

Diageo-ejet selskab vil fjerne bestyrelsesformanden

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier