FødevareWatch

Peter Larsen vil kende de unge bedre

Festivaler sætter over for forbrugerne ansigt på Peter Larsen Kaffe, mener firmaets udviklingschef, som FødevareWatch fangede i kaffebussen på den netop gennemførte Roskilde Festival.

Nu forbinder mange sikkert Roskilde Festivalen – ud over musikken - med alt for meget fadøl, beskidte camps og fulde unge.

Men der bliver drukket meget andet – ikke mindst kaffe. Det kan udviklingschef Lars Aaen Thøgersen, Peter Larsen Kaffe A/S snakke med om. Få erhvervsfolk drager som han rundt på landets festivaler for at at komme i kontakt med forbrugerne, især de unge.

FødevareWatch fangede ham for en kort snak i kaffebussen på den netop overståede festival.

"Når vi er på festivaler, handler det utrolig meget om nærvær med danskere og kaffedrikkere. I større og større grad er det jo kæmpe mastodonter, vi er oppe imod. Og vi kan ikke larme så meget, som mange af vores konkurrenter kan, så for os handler det utrolig meget om at komme ud og møde folk og være i en en til en dialog med forbrugeren. Ét år fik vi eksempelvis feed back på vores Koldbryg på festivalen og fandt ud af, hvilke smagsvarianter, der fungerede. Kaffemarkedet faldt 11 pct. sidste år, og tendensen fortsætter. Det er især de unge, der er svære at få fat i; der er mange andre alternativer i dag. Så er det er også et spørgsmål om at møde de unge og lære, hvilke ting det er, vi skal fremme. Det er en fantastisk platform."

Her og der og alle vegne

Peter Larsen Kaffe står bag festivalens egen kaffe, Roskilde Roast, en økologisk højlandskaffe fra Sidamo i Etiopien. Kaffen er ristet i Viborg af virksomhedens ristemestre Winston Rose og Kent Nielsen.

På Roskilde Festival havde virksomheden i år otte kaffebarer, hvori den beskæftigede ca. 350 mand. Hele vejen rundt med økologisk og Fairtrade certificeret. Desuden havde Peter Larsen en Koldbryg-kaffebar i Food Court, der også hjemsted for en række små og større fødevarefirmaer

I tillæg til egne boder, forklarer han, leverer firmaet kaffe og udstyr til alle bagområder, personale, frivillige m.m.

"Det er en større opgave, som inkluderer central distribution on-site, 8-10 teknikere fast tilknyttet og et forbrug i størrelsesordenen seks-syv tons økologisk kaffe," pointerer han.

Er Roskilde Festival noget, i tjener penge på?

"Nej, det er det ikke."

Det har måske aldrig været meningen, at det skal være en god forretning?

"Nej, den gode forretning er, hvis vi kan få særlig de unge mennesker til at foretrække vores kaffe."

Kan I mærke effekten?

"Vi er på en række festivaler og kører løbende brugerundersøgelser; jeg kan ikke se effekten specifik på Roskilde, men jeg kan se en positiv måling på parametre som nærvær og bæredygtighed. Roskilde er medvirkende til, at man har et ansigt på os, der måske er anderledes, end hvis man eksempelvis kører rent tv-markedsføring. Og det er noget, som vi vil fortsætte med, ikke bare på festivaler, men på kulturelle markeder i det hele tage," siger Lau Aaen Thøgersen.

Når kaffen er bæredygtig vil de unge være med

Peter Larsens Kenya-projekt griber om sig

De kæmper om kaffepausen

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier