FødevareWatch

Ugebrev: Måske god ide for Carlsberg at frasælge Rusland

Økonomisk Ugebrev Formue spekulerer i, om den nye Carlsberg-direktør og næstformand i bestyrelsen kan og vil skære igennem i forhold til den tabsgivende russiske forretning i bryggerikoncernen.

Foto: Imaginechina via AP

Kan Carlsberg finde på at gøre det utænkelige? Kan man forestille sig, at Carlsberg med Cees t’Hart som ny topchef og Lars Rebien Sørensen som ny næstformand vil og kan skære igennem og sælge de russiske aktiviteter, der nu i en årrække har været en belastning for koncernen?

De spørgsmål stiller Økonomisk Ugebrev Formue og påpeger, at andre danske selskaber har gjort "utænkelige", og solgt fra - succesfuldt.

Carlsbergs kvartalsregnskab viste i sidste uge, at den samlede volumen skrumper, og at omsætningen - trods et kvartal, der var hjulpet af særlige forhold - kun voksede 4 pct.

Pæn vækst ekskl. Rusland

"Hvis Carlsberg måles uden de østeuropæiske aktiviteter er volumenvæksten imidlertid 5 pct., omsætningsvæksten 7 pct., og driftsresultatet ville være på 816 mio. kr. i stedet for de 661 mio. kr., koncernen kunne melde om," skriver ugebrevet og fremhæver, at den østeuropæiske division i de seneste år er skrumpet så betydeligt, at den i første kvartal kun stod for 13 pct. af Carlsbergs omsætning mod 29 pct. i første kvartal 2011.

Det fremhæves også, at divisionens produktionsvolumen skrumper, og at driftsindtjeningen er negativ. Men også at divisionen stadig står for 38 pct. af koncernens samlede investerede kapital på 112 mia. kr.

"For en selskabsledelse der offentligt har erklæret, at der fremover skal fokusere mere på Return on Invested Capital (ROIC), må disse tal være iøjnefaldende og tale for et salg af Østeuropa/de russiske aktiviteter," skriver ugebrevet.

Forhold mod salg

Men der er også forhold der taler imod.

"Et eventuelt salg vil sandsynligvis ske til en lav pris og give en betydelig nedskrivning. Man kan også hævde, at man ikke skal sælge, netop som det ser sortest ud," påpeger ugebrevet.

Carlsbergs ledelse og adskillige analytikere har imidlertid i årevis troet, at nu måtte det snart gå fremad i Rusland.

Stor russisk usikkerhed

"Men i dag er der større usikkerhed end nogensinde om en række faktorer, der er afgørende for Carlsbergs fremtidige succes i Rusland og som hidtil har vist sig særdeles og overraskende volatile."

Ugebrevet peger på: olieprisen, væksten i russisk økonomi, rubelkursen, udviklingen i Rusland-Ukraine-konflikten samt russisk modvilje mod vestlige investeringer og produkter, der bliver opfattet som vestlige, ølforbruget, den almindelige sundhedstilstand, alkoholmisbruget og alkohollovgivningen.

"Der er usikkerhed overalt i verden. Men usikkerheden i Rusland synes særlig stor, og der er risiko for, at de russiske aktiviteter i endnu en årrække vil bremse Carlsberg," skriver ugebrevet, der dog vurderer, at der i toppen af koncernen formentlig vil være en psykologisk betinget modvilje mod et salg, da overtagelsen af hele virksomheden i Rusland har været det epokegørende initiativ i den afgående koncernchef Jørgen Buhl Rasmussens tid i Carlsberg - også for flere af koncernens bestyrelsesmedlemmer.

"Om udskiftningerne i topledelsen med Cees t’Hart som ny topchef og Lars Rebien Sørensen som ny næstformand vil betyde en ny holdning til den store satsning, er endnu et åbent spørgsmål, vurderer ugebrevet, der dog fremhæver flere succesfulde frasalg os andre store virksomheder."

Andre succesfulde frasalg

ISS solgte i midten af halvfemserne sine dengang betydelige amerikanske aktiviteter, tog et tab, men fik til gengæld fremgang i årene omkring årtusindeskiftet.

GN Store Nord solgte i 2003 med store tab det dyrt indkøbte Photonetics, der skulle have udgjort den nye kerne i koncernen, og fik i stedet skabt grundlaget for en imponerende turnaround i især GN Resound.

Vestas fik med frasalget af halvdelen af sin vigtige offshore-aktivitet skabt en del af grundlaget for en anden imponerende turnaround.

"Virkningen af disse frasalg var i lige så høj grad internt psykologiske som økonomiske. Et særligt argument, der kunne trække i retning af salg af Carlsbergs russiske aktiviteter leverer Boston Consulting Group (BCG) i en ny rapport," skriver Økonomisk Ugebrev Formue.

"En for stærk tro på, at man skal beholde aktiviteter, fordi de er en del af virksomheds dna, kan blive en spændetrøje, der hindrer nødvendige eksperimenter og investeringer i fremtiden og kan i sidste ende kvæle en organisation," mener BCG blandt andet.

Heineken lægger 150 mio i irsk cidersats

Ugen der gik: Carlsberg-kvartal, kummekamp og kødkrise

Større fyringsrunde kan være på vej i Carlsberg

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier