FødevareWatch

Større fyringsrunde kan være på vej i Carlsberg

Allerede inden den nye topchef Cees t´Hart ankommer til Carlsberg til sommer for at sparke gang i Carlsbergs vækst for alvor, kan medarbejderne i koncernen se frem til store ændringer. Den afgående topchef Jørgen Buhl Rasmussen lægger op til personalemæssige effektiviseringer.

Foto: Philipp Guelland/AP Photo/Arkiv

Carlsberg skal trimmes til den nye topchef Cees t' Harts ankomst til juni. Det nye besparelsesprogram har den interne titel "Fit for the future". Tidligere programmer har kørt på standardiseringen af produktionsapparatet. Nu er turen kommet til selve organisationen for at sikre, at den nye koncernchef har optimale arbejdsbetingelser.

Der var lutter rosende ord fra de internationale analytikere til Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, da han holdt sin sidste telekonference som adm. direktør for bryggeriet. Til gengæld har investorerne ikke haft meget at råbe hurra for.

Mens aktierne i det danske C20-indeks alene de seneste fem år er steget 2,5 gange i værdi, er Carlsberg-aktien blevet efterladt på øldepotet for uindfriede kursgevinster.

Jeg vil ikke sætte antal på, hvad det betyder for vores ansatte, før vi har kommunikeret det ud internt. Nu har vi gennem en årrække bygget en organisation op, og så er det på et godt tidspunkt at se på om der er steder, hvor den skal skæres til."

Jørgen Buhl Rasmussen, adm dir., Carlsberg
Da Jørgen Buhl Rasmussen overtog Carlsberg den 1. oktober 2007 lukkede aktien i kurs 581 kr. Og i dag ligger den i niveauet 600-620 kr. - "Probably not the best share-performance in the world".

Og de positive ord fra analytikerne på dagens telekonference hjalp heller ikke på aktiekursen efter kvartalsregnskabet. Carlsberg-aktien faldt, selvom tallene på ingen måde var ringere end ventet. På den anden side var der heller ingen kaniner i hatten fra Jørgen Buhl Rasmussens side. Han afløses til juni af hollænderen Cees t' Hart.

Men inden da skal et nyt spareprogram være klar. Det skal "forbedre og effektivisere organisationen og fjerne dobbeltfunktioner."

"Jeg vil ikke sætte antal på, hvad det betyder for vores ansatte, før vi har kommunikeret det ud internt. Nu har vi gennem en årrække bygget en organisation op, og så er det et godt tidspunkt at se på, om der er steder, hvor den skal skæres til, gøres mere fleksibel og mindske kompleksiteten. Hvad det kommer til at betyde, vil vi fortælle internt om ikke så længe. Mere vil jeg ikke sige om den sag," siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Det betyder, at en ny og slankere organisation vil stå klar til Jørgen Buhl Rasmussens efterfølger. Cees t' Hart slipper så for at begynde sin Carlsberg-tid som den store slagter. Det klarer forgængeren. Besparelserne kommer ikke til at slå i gennem i 2015, men får effekt fra regnskabsåret 2016.

Vesteuropa rykker

Det har ofte handlet om Rusland, når Carlsberg har offentliggjort sine regnskaber, men de nye regionale stjerner på bryggeriet er Vesteuropa og Asien. Og det endda selv om kursen på rubler har udviklet sig positivt i den senere tid. Der er dog stadig en såkaldt modvind tilbage i valutakursen på 400 mio. kr., før Carlsberg når bare break even i sammenligning med 2014.

Til gengæld er der fuld styr på Vesteuropa, hvor Carlsberg vandt markedsandele og solgte 5 pct. flere øl end i det samme kvartal året før. Meget af det øgede salg skal dog tilskrives påsken og lageropbygninger.

"I Frankrig gik det især godt, og det skyldes ikke mindst, at vi er lykkedes med at sælge flere af de dyrere ølmærker. Her vinder vi markedsandele. Det samme gælder i Norden, Polen og på Balkan. Til gengæld var det sværere at sælge øl i Storbritannien, Italien og Schweiz. I Schweiz kan vi mærke stigende import fra Tyskland på grund af den stærke schweizerfranc," siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Asien på vej til at overgå østeuropa

Carlsbergs første kvartal får altid mindre opmærksomhed end de øvrige kvartaler. Det skyldes, at det er et meget lille kvartal på grund af de kolde vintermåneder og opbygning af lagre til sommeren. Derfor skal man ikke lægge for meget i tallene.

Asien fylder mere og mere i lyset af Ruslands deroute. Meget tyder på, at Asien i 2015 for første gang bliver en større region for Carlsberg end Østeuropa, når man måler på driftsoverskuddet.

Carlsbergs seneste tiltag inden for besparelser vil denne gang sandsynligvis også nå helt ud til Asien. De tidligere programmer har især været møntet på Vesteuropa og Rusland. Men erfaringerne herfra på selve produktionssiden er også allerede på vej ud i Asien.

Der er heller ingen hemmelighed, at man mandskabsmæssigt er tungt eksponeret i Asien. Det skyldes flere forhold, men den væsentligste er, at produktions- og salgsmedarbejdere i Asien generelt er billige, og at man skal gennem en lidt længere ejerperiode af asiatiske bryggerier, før man kan "tillade" sig at skære i medarbejderantallet.

Denne gang er det ikke sikkert, at Asien går fri og med et nyt asiatisk EU fra nytår - Asean Economic Community - er der åbnet for en større strømlining af organisationen på alle planer i den region. Ingen i koncernen kan dog som udgangspunkt vide sig sikker, før planerne er offentliggjort.

Carlsberg 1. kv. (mio. kr.) 2015 2014
Omsætning 13.471 12.896
Driftsresultat 661 453
Resultat før skat 97 78
Resultat efter skat 0 -50
Nettorentebærende gæld 39.206 37.712

Carlsberg fastholder forventningerne

Carlsbergs underskud en anelse større end ventet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier