Da Jørgen Buhl Rasmussen overtog Carlsberg den 1. oktober 2007 lukkede aktien i kurs 581 kr. Og i dag ligger den i niveauet 600-620 kr. - "Probably not the best share-performance in the world".
Og de positive ord fra analytikerne på dagens telekonference hjalp heller ikke på aktiekursen efter kvartalsregnskabet. Carlsberg-aktien faldt, selvom tallene på ingen måde var ringere end ventet. På den anden side var der heller ingen kaniner i hatten fra Jørgen Buhl Rasmussens side. Han afløses til juni af hollænderen Cees t' Hart.
Men inden da skal et nyt spareprogram være klar. Det skal "forbedre og effektivisere organisationen og fjerne dobbeltfunktioner."
"Jeg vil ikke sætte antal på, hvad det betyder for vores ansatte, før vi har kommunikeret det ud internt. Nu har vi gennem en årrække bygget en organisation op, og så er det et godt tidspunkt at se på, om der er steder, hvor den skal skæres til, gøres mere fleksibel og mindske kompleksiteten. Hvad det kommer til at betyde, vil vi fortælle internt om ikke så længe. Mere vil jeg ikke sige om den sag," siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Det betyder, at en ny og slankere organisation vil stå klar til Jørgen Buhl Rasmussens efterfølger. Cees t' Hart slipper så for at begynde sin Carlsberg-tid som den store slagter. Det klarer forgængeren. Besparelserne kommer ikke til at slå i gennem i 2015, men får effekt fra regnskabsåret 2016.
Vesteuropa rykker
Det har ofte handlet om Rusland, når Carlsberg har offentliggjort sine regnskaber, men de nye regionale stjerner på bryggeriet er Vesteuropa og Asien. Og det endda selv om kursen på rubler har udviklet sig positivt i den senere tid. Der er dog stadig en såkaldt modvind tilbage i valutakursen på 400 mio. kr., før Carlsberg når bare break even i sammenligning med 2014.
Til gengæld er der fuld styr på Vesteuropa, hvor Carlsberg vandt markedsandele og solgte 5 pct. flere øl end i det samme kvartal året før. Meget af det øgede salg skal dog tilskrives påsken og lageropbygninger.
"I Frankrig gik det især godt, og det skyldes ikke mindst, at vi er lykkedes med at sælge flere af de dyrere ølmærker. Her vinder vi markedsandele. Det samme gælder i Norden, Polen og på Balkan. Til gengæld var det sværere at sælge øl i Storbritannien, Italien og Schweiz. I Schweiz kan vi mærke stigende import fra Tyskland på grund af den stærke schweizerfranc," siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Asien på vej til at overgå østeuropa
Carlsbergs første kvartal får altid mindre opmærksomhed end de øvrige kvartaler. Det skyldes, at det er et meget lille kvartal på grund af de kolde vintermåneder og opbygning af lagre til sommeren. Derfor skal man ikke lægge for meget i tallene.
Asien fylder mere og mere i lyset af Ruslands deroute. Meget tyder på, at Asien i 2015 for første gang bliver en større region for Carlsberg end Østeuropa, når man måler på driftsoverskuddet.
Carlsbergs seneste tiltag inden for besparelser vil denne gang sandsynligvis også nå helt ud til Asien. De tidligere programmer har især været møntet på Vesteuropa og Rusland. Men erfaringerne herfra på selve produktionssiden er også allerede på vej ud i Asien.
Der er heller ingen hemmelighed, at man mandskabsmæssigt er tungt eksponeret i Asien. Det skyldes flere forhold, men den væsentligste er, at produktions- og salgsmedarbejdere i Asien generelt er billige, og at man skal gennem en lidt længere ejerperiode af asiatiske bryggerier, før man kan "tillade" sig at skære i medarbejderantallet.
Denne gang er det ikke sikkert, at Asien går fri og med et nyt asiatisk EU fra nytår - Asean Economic Community - er der åbnet for en større strømlining af organisationen på alle planer i den region. Ingen i koncernen kan dog som udgangspunkt vide sig sikker, før planerne er offentliggjort.
Carlsberg 1. kv. (mio. kr.) |
2015 |
2014 |
Omsætning |
13.471 |
12.896 |
Driftsresultat |
661 |
453 |
Resultat før skat |
97 |
78 |
Resultat efter skat |
0 |
-50 |
Nettorentebærende gæld |
39.206 |
37.712 |
Carlsberg fastholder forventningerne
Carlsbergs underskud en anelse større end ventet