Carlsbergs underskud en anelse større end ventet

Verdens fjerdestørste bryggeri Carlsberg nåede i koncernens første og mindste kvartal et aktionærresultat - overskud efter skat og minoriteter - på minus 90 mio. kr. mod et underskud på 67 mio. kr. i samme periode sidste år.
Bryggerigiganten kommer ud med en organisk omsætningsvækst på 4 pct. til 13,6 mia. kr. Særligt det vesteuropæiske og det asiatiske marked driver det organiske driftsresultat frem med 8 pct.
Resultatet i kvartalet i år var lidt dårligere end ventet blandt analytikerne, der ifølge Ritzau Estimates ventede et nettounderskud på 50 mio. kr.
Resultaterne blev opnået på baggrund af en omsætning, der for kvartalet blev 13,5 mia. kr. mod 12.896 mio. kr. i samme periode i 2014 og en forventning fra analytikerne om 13.133 mio. kr.
Overskuddet på den primære drift (EBIT) før særlige poster landede på 661 mio. kr. mod 453 mio. kr. i første kvartal sidste år 2013. Her havde analytikerne ventet 562 mio. kr.
Særlige poster udgjorde en udgift på 110 mio. kr. mod en udgift på 29 mio. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne havde før regnskabet ventet, at de særlige poster udgjorde en udgift på 39 mio. kr. i kvartalet.
Resultatet for første kvartal var som ventet, lyder det fra adm. direktør Jørgen Buhl.
"Gruppens resultat i det traditionelt lille første kvartal var på linje med forventningerne. Vores kommercielle aktiviteter gav et godt afkast, og vi leverede overordnet et godt resultat på markedsandelen. Vi er i gang med at lancere store, interne initiativer, som vil gøre Carlsberg-gruppen endnu mere effektiv og bidrage til forbedrede fortjenester," siger han i regnskabet.
Topchefens ord bekræftes da også af, at Carlsberg fastholder forventningerne til helåret.
Asien trækker læsset
Det asiatiske marked leverer den ventede opkøbsvækst. Carlsberg solgte i første kvartal sidste år for flere kroner øl i bryggeriets indtjeningsmæssigt mindste region - Asien - end ventet af analytikerne.
Omsætningen nåede 3537 mio. kr. mod 2732 mio. kr. i fjerde kvartal året før, svarende til en vækst på 29 pct.
Analytikerne havde dog ifølge Ritzau Eatimates ventet en lidt større stigning i Asien-omsætningen til 3587 mio. kr. i kvartalet.
En væsentlig del af den store vækst er fra opkøbet af en større andel af Chonqing Brewery og købet af Chonqing Eastern Assets. Resultatet af primær drift i regionen blev på 575 mio. kr. mod 455 mio. kr. i samme periode i 2014. Her havde analytikerne ventet 537 mio. kr.
Salget af øl blev på 8,7 mio. hektoliter mod 8,0 mio. hektoliter i samme kvartal i 2014.
Carlsberg nævner selv fremdrift i Indien, Cambodia og Nepal som positive faktorer, mens Vietnam og Malawi (Afrika hører med under Asien hos Carlsberg, red.) viste tilbagegang. I Kina havde Carlsberg en vækst på 1 pct. og trodsede dermed et fald på 2 pct. i det samlede marked.
Vinder frem i Vesteuropa
Salget i det vesteuropæiske marked, som er koncernens indtjenings- og omsætningsmæssigt største - blev i årets første kvartal større end ventet.
Resultatet af primær drift på disse breddegrader var samtidig en del højere end ventet af analytikerne. Omsætningen nåede 8136 mio. kr. mod 7640 mio. kr. i første kvartal 2014. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet et salg på 7724 mio. kr.
Resultatet af den primære drift i regionen blev på 625 mio. kr. mod 440 mio. kr. i samme periode året før. Her havde analytikerne ventet 506 mio. kr. Salget af øl blev på 10,5 mio. hektoliter mod 9,9 mio. hektoliter i samme kvartal i 2014.
"Vores vesteuropæiske markeder udviklede sig fladt. Gruppens regionale markedsandel steg kraftigt efter en særlig god udvikling i Frankrig, de nordiske markeder, Polen og Balkan, mens vi tabte markedsandel i Schweiz," skriver Carlsberg i regnskabet.
Ud over markedsandelene var volumenvæksten positivt påvirket af tidligt salg op til påsken samt lageropbygning - effekter der vil virke modsatrettet i andet kvartal.
Regionen dækker Vesteuropa, Skandinavien, Italien og Portugal men også Balkanlandene og Polen samt de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen.
Østeuropa skuffer på indtjeningen
Carlsbergs østeuropæiske forretning, hvor hovedparten af aktiviteten er koncentreret om Rusland, og hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på små 40 pct., klarede sig dårligere end ventet i første kvartal end samme periode året før. Til gengæld vinder bryggeriet markedsandele i Rusland.
Østeuropa-divisionen kom ud af første kvartal med en omsætning på 1735 mio. kr. mod 2484 mio. kr. i samme kvartal i 2014. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates forventet en omsætning på 1765 mio. kr. i divisionen.
Resultatet af den primære drift for divisionen landede på -155 mio. kr. mod - 8 mio. kr. i samme periode året før. Her havde analytikerne ventet en tilbagegang til et underskud på 63 mio. kr.
"Grundet et svært økonomisk miljø i regionen er det russiske ølmarked faldet med estimeret 9 pct., og det ukrainske marked med 14 pct.," skriver Carlsberg i regnskabet.
Markedsandelen var i første kvartal i år i Rusland steget med 0,5 pct., skriver Carlsberg i regnskabet, men noterer dog, at markedsandelen målt på volumen ligger fladt på 38,4 pct. som følge af, at bryggeriet har indført mindre produkter. Der er fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct.
Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland.