FødevareWatch

Harboe fyrer op under ingrediens-forretningen

Bryggerikoncernen forventer tocifrede vækstrater inden for udvikling og produktion af ingredienser til fødevareindustrien. Flere hemmeligheder er under udvikling i laboratoriet.

Bernd Grieseer adm. direktør i Harboe. | Foto: Mik Eskestad/Polfoto/Arkiv

Samtidig med, at Harboe-koncernen kører i stilling til en offensiv verden over med egne brands, opruster bryggeriet på hjemmebanen med ansættelser af mejeri ingeniører, biologer og kemikere. Virksomheden har en række, hemmelige, maltbaserede fødevareingredienser under udvikling i laboratoriet. Målet er, at Harboe Ingredients i løbet af tre til fem år skal vokse markant.

”Vi forventer tocifrede vækstrater årligt - i dag er det et trecifret millionbeløb. Vi udvikler en goodwill og en know how, som der ikke er mange, der beskæftiger sig med, heller ikke andre bryggerier. Der er meget plads til at udvikle sig, og derfor ansætter vi mejeri ingeniører, biologer og kemikere,” siger adm. direktør Bernd Griese i et interview med FødevareWatch og tilføjer:

 ”Drikkevarer bliver den største sektor, og vi har eksempelvis ét projekt, som vi har været i gang med i fem-seks år, vi er ikke helt i mål, men det er vi måske om et halvår eller helt år. Det er en lang udviklingsproces. Vi samarbejder bl.a. med universiteter. ”

Af konkurrecemæssige årsager ønsker bryggerichefen, der selv befinder sig mest i udviklingsafdelingen, ikke komme nærmere ind  på, hvilke produkter, der er i støbeskeen. Harboes konkurrenter på områder, ingredienser baseret på malt, kan ifølge Bernd Griese tælles på et par hænder i hele verden.

Nye anvendelsesmuligheder

”Vi laver compounds (ingredienser, red.) til drikkevareindustrien, som kan spare flere led i den sædvanlige fremstillingsproces hos drikkevareproducenter. Compounden anvendes bl.a. til ikke alkoholiske maltdrikke. Så har vi naturlige farver, der erstatter anden kulør, og det sælger vi også til bryggeriindustrien og spiritusindustrien. Der har vi et stort potentiale,” pointerer Griese og tilføjer, at ingrediensdivisionen også sælger produkter til bageribranchen; produkter, som udvindes fra mask – et fiberprodukt.  Desuden sælger virksomheden naturlige enzymer fra malten, proteinprodukter og gærekstrakt. Også chokoladebranchen er i målgruppen.

Harboe har i årtier solgt den traditionelle maltekstrakt. Nu sker der så en yderligere forædling af nye produkter. Det giver flere anvendelsesmuligheder og en ekspansion - såvel geografisk som industrielt, som ledelsen udtrykker det. Hvor den traditionelle maltekstrakt handles som en råvare, kan de nye, forædlede produkter afsættes i højere prissegmenter og med mere attraktive marginer, forklarer Harboe i sin seneste årsberetning.

”Salgs- og markedsføringsaktiviteterne er målrettet store kunder i fødevareindustrien. Herudover er der indledt samarbejde med førende regionale distributører af fødevareingredienser,” skriver Harboe.

Harboe forventer, at en række af de nye ingredienser, der er underudvikling i laboratorierne, bliver færdigudviklet og klar til salg i løbet af to-tre år.

Harboes Bryggeri op i nyt gear

Så er det nu for Harboes Bryggeri

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier