FødevareWatch

Finsk ølmarked presses af reklamerestriktioner

Et opgør med den restriktive finske reklamekontrol kan være på vej. Reglerne står i vejen for konkurrencen og rekrutteringen, mener bryggeriernes brancheforening.

Det finske ølmarked er underlagt kontrol af reklamer og kampagner, og det skader bryggeriernes konkurrenceevne, mener brancheforeningen Panimoliitto.

"Forudsætningerne for at forretningen kan fungere normalt er ikke blevet taget med i overvejelserne, da man udformede loven. Vi kan ikke bygge det her land ved unødigt at hindre selskabernes konkurrencedygtighed eller rekrutteringsmuligheder. Der er brug for tættere samarbejde mellem parterne, når der skal udformes lovforslag," siger administrerende direktør for Panimoliitto, Elina Ussa i en pressemeddelelse.

Sidste år blev 153 finske alkoholreklamer kigget efter i sømmene, og det er dobbelt så mange som året før. Heraf blev 6,5 pct. af materialet afvist. Kontrollerne foretages af en uvildig kommission under bryggeriernes brancheforening, Panimoliitto.

Danske Royal Unibrew er et af de bryggerier, der befinder sig på det finske marked gennem datterselskabet Hartwall. Da bryggeriet aflagde fjerde kvartalsregnskab i begyndelsen af marts var der derfor også stor fokus på bryggeriets finske forretning, som endnu engang skuffede.

"Siden man købte finske Hartwall, er forretningsbetingelserne i Finland kun blevet værre. Så det bliver det altoverskyggende tema i deres regnskab," sagde Sydbanks analytiker Morten Imsgard dengang til Ritzau Finans.

De vanskelige forhold i Finland kunne også ses på omsætningen. Her formåede Royal Unibrew kun at omsætte for 666 mio. kr. i Nord- og Østeuropa, som inkluderer det finske marked, mod en forventet omsætning blandt analytikerne på 690 mio. kr.

Lunkne finske udsigter i Royal Unibrew

Royal Unibrew løfter overskud til rekordhøjde

Unibrews finske opkøb giver godt resultat 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier