Frugtøl giver fransk succes for Carlsberg

Carlsberg-koncernen er efter en lang række hårde år i Frankrig igen ved at få medvind på markedet. Baggrunden er en strategi baseret på tre fokusområder på produktfronten: Redesign af emballage, nye reklamer og nye innovationer.
Det skriver borsen.dk på basis af et interview med Carlsbergs vesteuropæiske chef, Jørn Tolstrup Rohde.
I den forbindelse nævnes Grimbergen-øl med – blandt de traditionelle produkter - nye smagsvarianter med røde frugter og pæresmag.
"Vi har en vækst på mere end 15 pct. på Grimbergen i Frankrig. Det er et premium-produkt, så det er muligt både at vokse i værdi og volumen, hvilket vi hele tiden forsøger at opnå," siger Jørn Tolstrup Rohde.
Et andet eksempel er vodkaøllen Skøll og ikke mindst lanceringen af K fra Kronenbourg, der har tilsat citrussmag.
Gode tal fra Frankrig
I det seneste kvartalsregnskab for 3. kvartal og året første ni måneder fremhæver Carlsberg netop stærkt vækst i bl.a. Frankrig. Det vesteuropæiske marked voksede 0-1 pct. i årets første ni måneder, men faldt cirka tre procent i 3. kvartal. Det skal dog ses i lyset af et meget stærkt kvartal året før i kølvandet på en meget varm juli måned.
Det franske marked voksede i året første ni måneder med cirka tre procent trods et svagt 3. kvartal – præget af dårligt vejr, hvis man er øl-forhandler.
Alle premium brands, dvs. Kronenbourg 1664, Grimbergen og Skøll by Tuborg såvel som K by Kronenbourg leverede stærkt performance, hed det i regnskabet.
Carlsberg omsatte for 18,1 mia. kr. og fik et nettooverskud på 2,1 mia. kr. i tredje kvartal.
Carlsberg skaber værdi med ny ølserie