FødevareWatch

Frugtøl giver fransk succes for Carlsberg

Carlsberg har held med nylanceringer i Frankrig. Franskmændene er især vilde med øl med særlige smagsvarianter, fortæller direktør.

Foto: Nana Reimers

Carlsberg-koncernen er efter en lang række hårde år i Frankrig igen ved at få medvind på markedet. Baggrunden er en strategi baseret på tre fokusområder på produktfronten: Redesign af emballage, nye reklamer og nye innovationer.

Det skriver borsen.dk på basis af et interview med Carlsbergs vesteuropæiske chef, Jørn Tolstrup Rohde.

I den forbindelse nævnes Grimbergen-øl med – blandt de traditionelle produkter - nye smagsvarianter med røde frugter og pæresmag.

"Vi har en vækst på mere end 15 pct. på Grimbergen i Frankrig. Det er et premium-produkt, så det er muligt både at vokse i værdi og volumen, hvilket vi hele tiden forsøger at opnå," siger Jørn Tolstrup Rohde.

Et andet eksempel er vodkaøllen Skøll og ikke mindst lanceringen af K fra Kronenbourg, der har tilsat citrussmag.

Gode tal fra Frankrig

I det seneste kvartalsregnskab for 3. kvartal og året første ni måneder fremhæver Carlsberg netop stærkt vækst i bl.a. Frankrig. Det vesteuropæiske marked voksede 0-1 pct. i årets første ni måneder, men faldt cirka tre procent i 3. kvartal. Det skal dog ses i lyset af et meget stærkt kvartal året før i kølvandet på en meget varm juli måned.

Det franske marked voksede i året første ni måneder med cirka tre procent trods et svagt 3. kvartal – præget af dårligt vejr, hvis man er øl-forhandler.

Alle premium brands, dvs. Kronenbourg 1664, Grimbergen og Skøll by Tuborg såvel som K by Kronenbourg leverede stærkt performance, hed det i regnskabet.

Carlsberg omsatte for 18,1 mia. kr. og fik et nettooverskud på 2,1 mia. kr. i tredje kvartal.

Carlsberg skaber værdi med ny ølserie

Carlsberg ventes at dreje nøglen om på bryggerier i Rusland

Grafik: Øl eller vin? 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier