En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
16.10.2014kl. 16.48

Grafik: Øl eller vin?

Hvor drikker de mest vin? Hvor meget koster verdens dyreste øl? Og hvilket ølmærke er det mest solgte? Klik videre for at få svar på disse spørgsmål og flere.
Foto: Christian Klindt Sølbeck/POLFOTO/arkiv
Foto: Christian Klindt Sølbeck/POLFOTO/arkiv
af MARTIN HAVTORN PETERSEN

Nogle foretrækker en kold pilsner, mens andre sværger til et godt glas vin. Der er delte meninger om, hvilken slags alkoholisk drik, der er den lækreste. Men ser man på de kolde, hårde facts er der dog ingen tvivl om, hvad folk på globalt plan foretrækker.

Hjemmesiden comparecamp.com har samlet en række interessante fakta om de to alkoholtyper, og resultaterne viser bl.a., at der drikkes markant mere øl end vin hvert år på verdensplan – faktisk næsten 8 gange så meget.

De nyeste tal for forbruget af henholdsvis øl og vin viser således, at der globalt set blev drukket 187 mia. liter øl i det senest opgjorte år mod ’blot’ 24 mia. liter vin. Det svarer til 2 flasker øl for hvert glas vin.

Hvem drikker mest?

Tallene viser også, at det kinesiske marked er det suverænt største, når det drejer sig om salg af øl. I 2012 drak kineserne nemlig mere end 44 mia. liter øl, mens det andet største marked, USA, konsumerede lidt mere end halvdelen af den mængde, nemlig godt 24 mia. liter.

USA kan dog bryste sig af at være den mest vinglade nation i absolutte termer med et årligt forbrug på ca. 2,9 mia. liter, hvilket er et mulehår foran Frankrig med ca. 2,8 mia. liter.

Ser man på forbruget per indbygger er Kina dog slet ikke at finde i top-10, mens USA ligger længere nede af listen for både øl og vin. Det suverænt mest ølglade folkefærd er således tjekkerne, der i 2012 i gennemsnit hver konsumerede næsten 235 flasker øl af 633 ml, mens indbyggerne i Vatikanstaten var de mest vinglade med et forbrug på næsten 74 liter vin per person.

Det mest solgte brand

Ser man på hvilke produkter, der drikkes, går resultatet på ølsiden ganske godt i tråd med den kinesiske tørst.

Det absolut mest solgte mærke er nemlig øllen Snow, der brygges af selskabet CR Snow – en joint venture mellem SABMiller og kinesiske China Resources Enterprises. Man solgte i 2013 hele 10,3 mia. liter af denne øl til trods for, at den primært sælges i Kina.

Det næstmest populære ølmærke er Tsingtao (5,25 mia.liter), der produceres af bryggerikoncernen af samme navn og også primært sælges i Kina. Herefter følger Bud Light (5,1 mia. liter) og Budweiser (4,42 mia. liter), der begge produceres af den globale markedsleder, amerikanske AB InBev.

Som det femtestørste mærke finder man øllen Skol (4,06 mia. liter), der sælges af Carlsberg på de fleste markeder, undtagen i Afrika og Sydamerika. Heineken er nummer 7 med et årligt salg på 2,83 mia. liter.

Se hele infografikken nedenfor med flere sjove og overraskende informationer om de to alkoholtyper:

 

Republished from: http://comparecamp.com Author: Martin Glover Join our: TumblrRepublished from: comparecamp.com Author: Julia Trello Visit our: TumblrDesigned by: http://comparecamp.com Author: Chris Sibbet Subscribe to our: FriendFeed 

Relaterede artikler:

  • Foto: Colourbox

    Studie: Vin og chokolade kan beskytte mod diabetes

  • Briterne drak for mere end 10 mia under VM

  • Ny ølkategori skal forny letøllen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

Mens det europæiske marked er hårdt ramt af inflation, er der fuld fart på Arlas brands på særligt det mellemøstlige marked. Resten af verden er dog ikke immun over for økonomisk afmatning, siger topchef.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

For abonnenter

Foto: Henning Hjorth
Detail

Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Læs også

Foto: Creative Commons navngivelse
Drikkevarer

Arla Danmark får ny landedirektør fra egne rækker

Henrik Lilballe Hansen flyves ind fra stillingen som landedirektør i Saudi Arabien til landedirektør i Danmark og afløser Helle Müller Petersen.

For abonnenter

Foto: Carlsberg / Pr
Drikkevarer

Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen

Frem mod 2027 er premiumkategorien en vigtig faktor for Carlsberg. Men markedsbetingelserne i især Vesteuropa giver udfordringer. Topchef mener dog, at flere nuancer giver kategorien rimelige udsigter.

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden

Festivalgæster har testet ny Classic-variant fra bryggeriet, der nu sender bredt ud.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit – 13.37
  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren HR-udviklingskonsulent

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge