FødevareWatch

Grafik: Øl eller vin?

Hvor drikker de mest vin? Hvor meget koster verdens dyreste øl? Og hvilket ølmærke er det mest solgte? Klik videre for at få svar på disse spørgsmål og flere.

Foto: Christian Klindt Sølbeck/POLFOTO/arkiv

Nogle foretrækker en kold pilsner, mens andre sværger til et godt glas vin. Der er delte meninger om, hvilken slags alkoholisk drik, der er den lækreste. Men ser man på de kolde, hårde facts er der dog ingen tvivl om, hvad folk på globalt plan foretrækker.

Hjemmesiden comparecamp.com har samlet en række interessante fakta om de to alkoholtyper, og resultaterne viser bl.a., at der drikkes markant mere øl end vin hvert år på verdensplan – faktisk næsten 8 gange så meget.

De nyeste tal for forbruget af henholdsvis øl og vin viser således, at der globalt set blev drukket 187 mia. liter øl i det senest opgjorte år mod ’blot’ 24 mia. liter vin. Det svarer til 2 flasker øl for hvert glas vin.

Hvem drikker mest?

Tallene viser også, at det kinesiske marked er det suverænt største, når det drejer sig om salg af øl. I 2012 drak kineserne nemlig mere end 44 mia. liter øl, mens det andet største marked, USA, konsumerede lidt mere end halvdelen af den mængde, nemlig godt 24 mia. liter.

USA kan dog bryste sig af at være den mest vinglade nation i absolutte termer med et årligt forbrug på ca. 2,9 mia. liter, hvilket er et mulehår foran Frankrig med ca. 2,8 mia. liter.

Ser man på forbruget per indbygger er Kina dog slet ikke at finde i top-10, mens USA ligger længere nede af listen for både øl og vin. Det suverænt mest ølglade folkefærd er således tjekkerne, der i 2012 i gennemsnit hver konsumerede næsten 235 flasker øl af 633 ml, mens indbyggerne i Vatikanstaten var de mest vinglade med et forbrug på næsten 74 liter vin per person.

Det mest solgte brand

Ser man på hvilke produkter, der drikkes, går resultatet på ølsiden ganske godt i tråd med den kinesiske tørst.

Det absolut mest solgte mærke er nemlig øllen Snow, der brygges af selskabet CR Snow – en joint venture mellem SABMiller og kinesiske China Resources Enterprises. Man solgte i 2013 hele 10,3 mia. liter af denne øl til trods for, at den primært sælges i Kina.

Det næstmest populære ølmærke er Tsingtao (5,25 mia.liter), der produceres af bryggerikoncernen af samme navn og også primært sælges i Kina. Herefter følger Bud Light (5,1 mia. liter) og Budweiser (4,42 mia. liter), der begge produceres af den globale markedsleder, amerikanske AB InBev.

Som det femtestørste mærke finder man øllen Skol (4,06 mia. liter), der sælges af Carlsberg på de fleste markeder, undtagen i Afrika og Sydamerika. Heineken er nummer 7 med et årligt salg på 2,83 mia. liter.

Se hele infografikken nedenfor med flere sjove og overraskende informationer om de to alkoholtyper:

 

Republished from: http://comparecamp.com Author: Martin Glover Join our: TumblrRepublished from: comparecamp.com Author: Julia Trello Visit our: TumblrDesigned by: http://comparecamp.com Author: Chris Sibbet Subscribe to our: FriendFeed 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier