En verdenskendt amerikansk rapper køber sig ind i eksklusivt champagne-brand, der tidligere er blevet præmieret som en af verdens bedste. I USA begynder flaskeprisen ved 1500 kroner.
Rapperen Shawn Carter, bedre kendt under kunstnernavnet “Jay-Z”, spreder i den grad sine aktiviteter uden for de lydstudier, hvor han som artist og producer ofte har slået sine folder.
Senest har Jay-Z, som privat er gift med den lige så store stjerne, Beyoncé, købt sig ind i det eksklusive champagne-brand Armand de Brignac Champagne, der er ejet af det New York-baserede selskab Sovereign Brands. Brandet er særlig kendt for de håndlavede franske metalflasker, der fremstilles på et gammelt slot i Chigny-les-Roses.
Priserne for den eksklusive drik starter angiveligt ved 250 dollar, svarende til 1500 danske kroner.
Det skriver Bloomberg.com.
Armand de Brignac, der i folkemunde går under navnet Ace of Spades, er gennem længere tid blevet brandet som en af de absolut mest hippe champagner på markedet og ikke mindst på diverse VIP-klubber verden over. Flaskerne kommer i ni forskellige størrelser fra den almindelige 750 milliliter til en absurd stor 30-liters udgave kaldet Midas.
Mærket har eksisteret siden 2006, og i 2009 havnede champagnen øverst i en stor blindsmagningstest i magasinet Fine Champagne, ligesom den ved flere andre lejligheder har vundet priser som den bedste champagne.
Udover at lave musik har Jay-Z i forvejen engageret sig i et pladeselskab, tøjmærker, restauranter og et talentbureau, ligesom han indtil sidste år ejede en del af basketballholdet New York Nets.
Jay-Z har endnu ikke kommenteret på sit engagement, ligesom der heller ikke er noget om, hvor stor investeringen i Armand de Brignac er.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.