FødevareWatch

Harboes fastholder forventningerne

Harboes har netop fremlagt et solidt regnskab for første kvartal og fastholder forventningerne til helåret. Bryggeriet har nydt godt af en varm sommer, men er stadig presset af store konkurrenter.

Harboes Bryggeri har netop offentliggjort regnskabet for første kvartal med udmeldingen om, at man fastholder forventningerne til regnskabsåret 2014/2015.

Bryggeriet venter således fortsat en driftsindtjening på 100-110 mio. kr. og et resultat før skat på 15-25 mio. kr.

Nettoomsætningen i kvartalet landede på 392,1 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. Resultatet af den primære drift er 17,1 mio. kr. mod 10,7 mio. sidste år, mens periodens resultat blev 11,8 mio. kr. mod 7,5 mio. kr. i den samme periode i 13/14.

”Vi var i årets første kvartal begunstiget af den varme sommer, som har påvirket efterspørgslen positivt på de nordeuropæiske markeder – og vores øvrige aktiviteter udvikler sig fortsat planmæssigt. Samtidig glæder vi os over, at de effektiviseringer, vi har gennemført de seneste år, nu for alvor begynder at slå igennem på bundlinjen og bidrager til en væsentligt forbedret indtjening," skriver adm. direktør Bernhard Griese om regnskabet og fortsætter:

"Vi forventer dog, at den resterende del af året vil byde på fortsat intensiv konkurrence og prispres, som til stadighed vil sætte vores marginer under pres. Vi vil samtidig fortsætte investeringerne i de strategiske indsatsområder, som skal bane vejen for et nyt momentum i vores aktiviteter og i løbet af de kommende år bidrage til en varigt øget værdiskabelse. Derfor fastholder vi vores forventninger til hele året.”

Priser i norden stadig faldende

Harboe Nordic er koncernens største forretningsenhed, der dækker bryggeriets hovedmarkeder Danmark, Norge, Sverige, Baltikum, Tyskland og grænsehandlen.

På trods af en varm sommer og god hjælp fra fodbold-VM er de nordeuropæiske markeder stadig under pres, fremgår det af ledelsesberetningen.

"De nordeuropæiske markeder er dog fortsat påvirket af massiv konkurrence fra såvel internationale mærkevareprodukter som regionale spillere, der opererer på tværs af landegrænserne i de nordeuropæiske lande. Det har medført yderligere faldende priser på både øl og læskedrikke. I Danmark har prisfaldene i praksis oversteget de afgiftsnedsættelser, der blev gennemført i sidste regnskabsår, og det presser indtjeningsmarginerne yderligere. Også generelle forskydninger i produktmikset påvirker udviklingen i perioden. Den samlede efterspørgsel på øl på de nordiske markeder er stadig faldende, mens markederne for læskedrikke og andre ikke-alkoholiske drikke fortsat udvikler sig positivt," lyder det.

Ugebrev: Harboes er hårdt presset af konkurrenter

Amerikansk bryggeri sælges til Østeuropa

Harboe-arving på vej i bestyrelsen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier