FødevareWatch

Ugebrev: Harboes er hårdt presset af konkurrenter

Bryggeriet kæmper en hård kamp mod sine konkurrenter. Virksomheden bør satse på det internationale marked, mener Økonomisk Ugebrev Formue.

Foto: Thomas Borberg/ JP

I årsregnskabet 2012/13 fortalte Harboes Bryggerier om særdeles udfordrende markedsforhold, intensiv konkurrence og pres på priserne, og disse forhold bærer også årsregnskabet 2013/14 stærkt præg af. Det skriver Økonomisk Ugebrev Formue.

Harboes kæmper en hård kamp for at holde trit med de to langt større danske konkurrenter - Carlsberg og Unibrew.

"Selskabets overskudsgrad halter markant efter de to konkurrerende danske bryggerier, og det samme gælder mht. afkastet af den investerede kapital, skriver ugebrevet, der vurderer at Harboes på kort sigt er låst fast af en intensiv konkurrence og et prispres på koncernens største forretningsområde, Harboe Nordic," understreger ugebrevet og fortsætter:

"Selvom den langsigtede målsætning er en overskudsgrad på ”over 6-8 pct.” - som er forholdsvis beskeden i forhold til konkurrenterne - så er der tale om en målsætning og altså ikke en fremgang, som er umiddelbart forestående."

Ugebrevet vurderer, at Harboes mulighed for at bryde den fastlåste situation vil være en satsning på international vækst på markeder med højere indtjeningsmarginer.

"Man sidder tilbage med indtrykket af en lille virksomhed, som har modet til at gøre det man tror på, men som er fanget i en vanskelig kamp mod langt større konkurrenter, konkluderer ugebrevet, der fremhæver, at det i den virkelige verden er sjældent, at David besejrer Goliath, og at den aktuelle prissættelse af Harboes Bryggerier afslører, at investorerne vil se dem vinde kampen, før de tør tro på det," hedder det.

Harboes lukkede fredag i 93,5 kr.

Harboe-arving på vej i bestyrelsen

Harboes leverer lovet overskud

Harboe skal nå at sælge mange Bjørnebryg

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier