En del af Watch Medier

FødevareWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
17.09.2014kl. 06.54

Frisktappet gårdmælk er et hit

Fænomenet frisktappet gårdmælk er på vej frem som følge af danskernes stadig voksende efterspørgsel på lokale fødevarer.
Foto: Finn Frandsen
AF FREDERIK NØRBY

For langt de fleste danskere er mælk noget, man henter i en karton i supermarkedet, men for et par år siden begyndte gårdejer Hans Jakob Fenger at sælge frisktappet mælk fra stalden. Salget er siden da vokset støt, og i dag sælger han godt 100 liter dagligt i sin mælkeautomat, som kunderne kommer langvejs fra for at benytte.

Kunderne er vist blevet lidt afhængige af den frisktappede mælk."

Hans Jakob Fenger, gårdejer

”Kunderne er vist blevet lidt afhængige af den frisktappede mælk. Vi har efterhånden mange faste kunder på trods af, at vi ikke har brugt midler på at markedsføre det,” forklarer Hans Jakob Fenger til Foodculture, og pointerer samtidig, at det ikke er den økonomiske gevinst, der trækker.

Til gengæld er der andre vigtige værdier ved at få kunderne ud på gården. Peter Sivertsen vil med Sjællands første mælkeautomat gøre Hans Jakob Fenger kunsten efter, og han ser frem til, at flere kunder får indsigt i hvad et moderne landbrug er.

”Jeg oplever, at det bliver mere og mere nødvendigt at forklare børnene, hvor deres fødevarer kommer fra. En skoleklasse fra Nørrebro aner ikke, hvor havregrynene kommer fra, og hvordan mælken bliver produceret. Og den manglende viden om landbruget kan salget af frisktappet gårdmælk måske være med til at afhjælpe, fordi mange af kunderne er børnefamilier,” forklarer han.

Post.doc Donna Sundbo har ved RUC arbejdet flere år med tendenser og trends indenfor fødevarer.

Hun fortæller til foodculture.dk, at ønsket om at købe mælken på en gård i stedet for i supermarkedet er en tendens, der betegner danskernes ønske om at vide mere om fødevarerne.  Det er ikke længere nok at se og høre reklamernes fortælling om produkterne - nu vil forbrugerne selv ud og opsøge de ægte varer, også selv om det kræver tid og penge.

Mælkepriserne falder - men ikke for detailhandlen

Mælkeproducenter trækkes ned af kæmpe gæld

Danske mælkeproducenter tjente godt i 2013

Relaterede artikler:

  • Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

    Mælkepriserne falder - men ikke for detailhandlen

  • Foto: Naturmælk

    Mælkeproducenter trækkes ned af kæmpe gæld

    For abonnenter

  • Foto: Finn Frandsen

    Danske mælkebønder tjente godt i 2013

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Tidligere medarbejdere: Skare har systematisk snydt med kød-oplysninger

Ifølge ti anonyme, tidligere medarbejdere har Skare Meat Packers systematisk snydt med oplysninger om køds oprindelse. Det fortæller de til Politiken.
  • Overblik: Kødskandale i Skare
  • Mysteriet, der undrer en hel branche: Hvorfor gemte Skare tonsvis af kød?

For abonnenter

Foto: Carsten Ingemann
Detail

Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Efter kødskandale: Konkurrenter gafler Skares tabte ordrer

For abonnenter

Hos kantinen i Mærsk benytter man Kanplas app. | Foto: Tilde Døssing Tornbjerg
Servering

Kantinesoftware-selskab hiver 16 millioner kroner hjem i ny funding

For abonnenter

Julesalget lettede ikke presset på dagligvarebutikkerne, viser tal fra Danmarks Statistik. | Foto: Coop
Detail

Coop nikker genkendende til nedgang i julesalget

For abonnenter

Aldi Süd, der står for driften af Aldis tyske butikker, har rundet 2.000 dagligvarebutikker. | Photo: Christian Lykking/ERH
Detail

Aldi runder 2.000 butikker i Tyskland

Læs også

Foto: Pr
Drikkevarer

Biotekselskab har fået travlt med at få sit ølprodukt ud i verden

Med ny tysk investor kribler det i fingrene ved Evodiabio for at få sit produkt på gaden. Nu har selskabet travlt, for tålmodigheden blandt kunderne kan være kort. 

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Drikkevarer

Danskerne mener fødevareindustrien har et ansvar for fedmeepidemi

Skal det være slut med slagtilbud på cola og ekstra fedende fødevarer? Danskerne mener, at det er på tide, at fødevareindustrien kommer på banen i kampen mod overvægt i samfundet.

For abonnenter

Foto: Lærke Posselt
Drikkevarer

Philipson Wine overtager Excellent Wine 

Konsolideringer i vinbranchen er nødvendige for at sikre en rentabel drift og innovation, lyder det fra vindirektør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Tidligere medarbejdere: Skare har systematisk snydt med kød-oplysninger – 27. jan.
  • Britisk dagligvarekæde planlægger væsentlige nedskæringer – 27. jan.
  • Aldi runder 2.000 butikker i Tyskland – 27. jan.
  • Coop nikker genkendende til nedgang i julesalget – 27. jan.
  • Efter kødskandale: Konkurrenter gafler Skares tabte ordrer – 27. jan.
  • Kantinesoftware-selskab hiver 16 millioner kroner hjem i ny funding – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Danskerne mener fødevareindustrien har et ansvar for fedmeepidemi – 27. jan.
  • Remy Cointreau fik faldende salg trods genrejsning i Kina – 27. jan.
  • Sashimi Royal-ejer splitter og dropper børsdrømme – 27. jan.
  • Spar udvider nyt franchisekoncept – 27. jan.
  • Ny konfliktfyldt konfrontation mellem Fødevarestyrelsen og Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Fødevareminister: Regeringen vil tage stilling til CO2-afgift efter sommer – 27. jan.
  • Grød vil brage igennem til foodservice og catering – 27. jan.
  • Philipson Wine bliver ny partner i fustage-selskab – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge