Somersby cider sælger stærkt

Carlsbergs cider Somersby er et hit. Det er blandt andet fremgang i Polen, der er med til at sikre væksten.
Foto: Mikkel Berg Pedersen
Foto: Mikkel Berg Pedersen
AF RITZAU

Somersby går sin sejrsgang blandt cidere, som flere tyr til, når tørsten skal slukkes.

Bryggerigigantens cider solgte 48 procent mere i andet kvartal i år i forhold til kvartalet sidste år.

Men med fremgangen fortsætter cideren sit vokseværk. I 2013 steg salget med hele 78 procent i forhold til 2012.

Det viser Carlsbergs regnskab, der blev offentliggjort onsdag morgen.

"Somersby fortsætter med at været det hurtigst voksende cidermærke blandt de 10 største cidermærker globalt," skriver bryggeriet i regnskabet.

Somersby, der ramte markedet i marts 2008, kan nu købes på 43 markeder verden over. Den første Somersby var en æblecider, siden fulgte en med pæresmag - og siden er der fulgt flere smagsvarianter til.

Hovedårsagen for den imponerende vækst i første halvår af 2014 skyldes blandt andet fortsat positiv fremgang i Polen og lancering på nye markeder, oplyser koncernen.

Hele koncernen solgte samlet 67,7 millioner hektoliter øl i de første seks måneder af 2014, hvilket er 2,1 millioner hektoliter mindre end i halvåret 2013.

Derimod var der fremgang i Carlsbergs salg af andre drikkevarer fra 10,6 millioner hektoliter i første halvår af 2013 til 11,2 millioner hektoliter i første halvår af 2014.

Carlsberg: "Vi er pavestolte af Roskilde Festival"

Her er de dominerende fødevareselskaber i USA

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter