FødevareWatch

Stærkt kvartal redder halvåret for Campari

Den italienske spirituskoncern Campari er gået marginalt tilbage på top- og bundlinje til trods for et miserabelt resultat i årets første kvartal.

Da den italienske spirituskæmpe Campari tilbage i maj måned præsenterede sit regnskab for årets første kvartal, var det yderst nedslående læsning for koncernen. Omsætningen var faldet med 8,4 pct. i forhold til samme kvartal af 2013, mens bundlinjen næsten var halveret.

Campari leverer bittert regnskab

Men det til trods formår Campari at komme ud af årets første seks måneder med en yderst marginal tilbagegang i omsætning og nettoresultat, eller andda en beskeden vækst, afhængigt af hvordan man ser på det. Det viser koncernens halvårsregnskab.

Omsætningen for de første seks måneder af 2014 lander således på 686,1 mio. euro, hvilket blot er 1,8 pct. mindre end samme periode af 2013. Og fraregner man strukturelle ændringer og valutaudsving, er toplinjen faktisk gået frem med 3,8 pct.

Driftsresultatet (EBIT) for halvåret er på 124,4 mio. euro, hvilket er en nedgang på 0,8 pct. på rapporteret basis og en fremgang på 4,6 pct. på organisk basis. Bundlinjen falder blot med en halv procent til 57,3 mio. euro.

”Efter et svagt første kvartal, der blev presset af hvordan påsken faldt i år, har det forventede robuste opsving i organisk omsætning i de fleste væsentlige brands og markeder ført til positive resultater for første halvår af 2014,” udtaler Camparis adm. direktør, Bob Kunze-Concewitz, i en kommentar til regnskabet.

Campari oplyser ikke de specifikke tal for andet kvartal, men det står klart at både top- og bundlinje må have vokset betydeligt i perioden for at kompensere for det skuffende første kvartal.

Campari køber rival for 775 mio

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier