Den italienske spiritusgigant Campari er gået betydeligt tilbage på både top- og bundlinje i de seneste tre måneder. Det viser det netop aflagte regnskab for første kvartal af 2014.
Koncernen omsatte i årets første tre måneder for 288,7 mio. euro på verdensplan, hvilket er 8,4 pct. lavere end samme periode i 2013. Nedgangen skyldes dog i høj grad valutaudsving, og kigger man på den organiske ændring, går salget kun tilbage med 3,6 pct.
Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev
Det sløve kvartal medfører en nedgang i driftsresultatet (EBITDA) på 17,5 pct. (11,5 pct. organisk) til 47,1 mio. euro, mens man blot lander 20,7 mio. euro på bundlinjen. Det er hele 47,4 pct. mindre en i første kvartal af 2013.
Salgsnedgangen er primært et resultat af en presset forretning udenfor Europa. På hjemmemarkedet Italien leverer man således en organisk omsætningsvækst på 5,2 pct, mens salget i resten af Europa går frem med beskedne 0,4 pct.
Salget i Syd- og Nordamerika, som tegner sig for mere end 40 pct. af omsætningen, er til gengæld faldet med 4,8 pct. organisk, hvilket dog bliver til 16,5 pct., hvis man medregner valutaforskelle. I resten af verden registrerer man en organisk nedgang i omsætningen på 18 pct., som falder til 19,3 pct. efter omregning fra udenlandsk valuta.
Campari køber rival for 775 mio