FødevareWatch

Campari leverer bittert regnskab

Bundlinjen i den italienske spirituskoncern Campari er næsten halveret i det seneste kvartal i forhold til samme periode året før. I Europa holder man skindet på næsen, mens salget styrtdykker i andre markeder.

Den italienske spiritusgigant Campari er gået betydeligt tilbage på både top- og bundlinje i de seneste tre måneder. Det viser det netop aflagte regnskab for første kvartal af 2014.

Koncernen omsatte i årets første tre måneder for 288,7 mio. euro på verdensplan, hvilket er 8,4 pct. lavere end samme periode i 2013. Nedgangen skyldes dog i høj grad valutaudsving, og kigger man på den organiske ændring, går salget kun tilbage med 3,6 pct.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Det sløve kvartal medfører en nedgang i driftsresultatet (EBITDA) på 17,5 pct. (11,5 pct. organisk) til 47,1 mio. euro, mens man blot lander 20,7 mio. euro på bundlinjen. Det er hele 47,4 pct. mindre en i første kvartal af 2013.

Salgsnedgangen er primært et resultat af en presset forretning udenfor Europa. På hjemmemarkedet Italien leverer man således en organisk omsætningsvækst på 5,2 pct, mens salget i resten af Europa går frem med beskedne 0,4 pct.

Salget i Syd- og Nordamerika, som tegner sig for mere end 40 pct. af omsætningen, er til gengæld faldet med 4,8 pct. organisk, hvilket dog bliver til 16,5 pct., hvis man medregner valutaforskelle. I resten af verden registrerer man en organisk nedgang i omsætningen på 18 pct., som falder til 19,3 pct. efter omregning fra udenlandsk valuta.

Campari køber rival for 775 mio

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier