Prisstigningerne begynder at sætte sig på efterspørgslen.
Således konkluderer Pepsico-koncernen i forbindelse med aflæggelsen af selskabets regnskab for fjerde kvartal af 2023 - et kvartal, der ifølge Reuters bød på et svækket salg.
Omsætningen faldt således med 0,5 pct. i kvartalet til 27,85 mia. dollar, hvilket er det første kvartalsmæssige fald i sammenlagt 14 kvartaler og ligeledes markant mindre end den af analytikerne forventede vækst på 1,4 pct.
Fransk kæmpekoncern boykotter Pepsico
Og der er ikke udsigt til, at udviklingen vender, lyder meldingen fra Pepsico, der forventer en markant opbremsning i den organiske omsætningsvækst i 2024.
Pepsico hævder at have startet Carrefour-boykot
Udviklingen skyldes hovedsageligt faldende efterspørgsel på det amerikanske marked, hvor højere priser på Pepsicos sodavand og chips har fået forbrugerne til i højere grad at vælge produkterne fra. Selskabet har da også i kvartalet været i konflikt med Europas største detailkæde, Carrefour, på grund af netop stigende priser, som af detailkæden er blevet kaldt ”uacceptable.