Fransk kæmpekoncern boykotter Pepsico

Supermarkedskoncernen Carrefour har fjernet alle Pepsico-produkter fra butikker som følge af det, koncernen beskriver som ”uacceptable prisstigninger.”
Foto: Sarah Meyssonnier/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Sarah Meyssonnier/Reuters/Ritzau Scanpix

(Rettet 11.19 med kommentarer om, at boykottet også gælder i tre andre lande end Frankrig.)

Franske forbruger kan fra og med i dag ikke finde hverken Lipton-te, 7Up eller Doritos- og Lay’s-chips på hylderne i supermarkedskæden Carrefour. 

Hylderne er i stedet tomme og erstattet med skilte, hvorpå der står: ”Vi sælger ikke længere dette brand grundet uacceptable prisstigninger.” Det skriver mediet Just-Drinks.

Fransk supermarkedskæde vil presse leverandørernes priser ned

Boykottet af Pepsicos produkter kommer i kølvandet på en række andre kampagner lanceret af Carrefour, som alle har været målrettet fødevareproducenter. Senest har Carrefour sat ”shrinkflation”-skilte ved siden af produkter, der var blevet mindre, men ikke faldet i pris. 

Om Pepsico rent faktisk har forsøgt at gennemtvinge yderligere prisstigninger på produkter er uvist. Selskabet er ikke vendt tilbage på Just-Drinks henvendelse. 

Ifølge flere medier drejer boykottet sig ikke kun om Carrefours franske butikker. Også i Italien, Spanien og Belgien sælges der ikke længere Pepsicos produkter. 

Dermed er det samlet mere end 9.000 supermarkeder i de fire lande, hvor hylderne er tomme der hvor der før var produkter fra Pepsico.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter