Pepsico forbyder nævnelse af krigen i Ukraine i al markedsføring

Ifølge flere medier har Pepsico haft det som et krav til et nyt PR-bureau i Ukraine, at markedsføringen skal være fuldstændig fri for nævnelse af krigen.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Pepsico vil gerne holde sig så neutral som muligt i krigen mellem Ukraine og Rusland.

Det skriver flere medier, som citerer den ukrainske organisationen B4ukraine, der forsøger at standse den russiske finansiering af krigen ved at holde øje med blandt andet internationale virksomheder.

Konkret skulle den multinationale læskedrikkoncern ifølge B4Ukraine, have skrevet det som et krav i et notat til et nyt PR-Bureau i Ukraine, at krigen ikke måtte nævnes i markedsføringen af selskabets produkter.

”Ingen: nævnelse af krigen, fjendtligheder, aggressioner, militært personale, Ukraines militær. Ingen: støtte til Ukraine og den ukrainske hær. Ingen: negative konnotationer, der skaber en usikker følelse,” lyder påbuddet i en dansk oversættelse.

Pepsico er stadig til stede i Rusland ifølge Yahoo News, hvor selskabet har set sin omsætning stige med 333 pct. over det seneste år, som dermed gør Pepsi til det fjerdestørste føde- og drikkevareselskab i landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også