Coca Cola Danmark misser måske zero-mål: "Kan være svært at rykke på en elefant"

Salget af sukkerfri cola går frem, men for langsomt i forhold til globalt mål, siger Coca Cola Danmarks kommunikationsdirektør, som kommer med flere forklaringer.
Inden 2025 skal halvdelen af Coca Colas danske salg være sukkerfrit, men vejen derhen ser svær ud. | Foto: Pr / Coca-cola
Inden 2025 skal halvdelen af Coca Colas danske salg være sukkerfrit, men vejen derhen ser svær ud. | Foto: Pr / Coca-cola

Coca Cola får svært ved at nå sit interne mål om salg sukkerfri inden 2025 i Danmark.

Lige nu ligger andelen af sukkerfri sodavand ud af det totale salg i Danmark på ca. en tredjedel – langt fra de 50 pct., som er det officielle globale mål inden år 2025. Også langt fra det totale marked i Danmark, hvor sukkerfri sodavand p.t. fylder 51 pct. af salget.

Det fortæller Coca Cola Danmarks CSR- og kommunikationsdirektør, Annette Spanggaard, der først og fremmest peger på selskabet selv, som den største udfordring.

”Det er svært at lave en smag, der matcher vores Coca Cola regular, men den har vi ramt nu. Det kan være svært at rykke på en elefant,” siger Coca Cola først.

”Men vi har netop spurgt vores forbrugere, og 87 pct. sagde, at de syntes, at den eksisterende Coca-Cola Zero er den bedste variant, vi har haft. Vi har knækket koden, og så er det et spørgsmål om tid. Jeg kan ikke sige præcist, hvornår det sker,” siger Annette Spanggaard bagefter om den nye variant af Coca Cola Zero, der har et par år på bagen.

Flest marketingspenge til zero

I 2018 lå salget af Coca Colas zero-portefølje, som både tæller Sprite, Fanta og Coca Cola, på cirka en fjerdedel. Så det er trods alt gået op. Fremgangen skyldes ifølge Coca Cola selv en beslutning om primært at markedsføre de sukkerfri produkter.

”Promotion gør vi rigtig meget ud af, og vi viser mere eller mindre kun zero-produkter i vores reklamer.”

Prisen kunne også være en god måde at få forbrugerne over på de sukkerfri produkter. Hvorfor ikke bare sælge dem billigere end de sukkerholdige, spørger FødevareWatch om:

”Vi vil ikke positionere vores zero-produkter som andet end et premiumprodukt, som du nyder en gang imellem. Men vi kører en del kampagner på Zero for netop at hjælpe det sukkerfri salg på vej,” siger Annette Spanggard.

Coca Cola er ikke kun presset af sin egen sukkersødede sodavand, men også af konkurrenten Pepsico, der har produktet Pepsi Max. Selskabet er markant længere foran, når det handler om andel af salget af sukkerfri sodavand i Danmark, fortæller kommunikationsdirektøren for Coca Cola Danmark.

Den nyeste version af Coca Cola Zero blev introduceret på markedet for to år siden, og den har forbrugerne taget bedre imod, mener Annette Spanggard også på baggrund af en intern forbrugerundersøgelse.

Partnerskab med staten er med til at knuse myter

Både Coca Cola og Pepsico er med i Fødevarestyrelsens partnerskab for sundhed og klima, der blev oprettet i 2019. Her de sidder med ved bordet sammen med dele af den øvrige drikkevarebranche, en række sundhedsorganisationer og Fødevarestyrelsen. Her hæfter man sig på at nedbringe mængden af sukker.

Men Coca Cola og de øvrige selskaber, der sælger sukkerfri sodavand, får også noget konkret ud af samarbejdet:

”Myndighederne er med til knuse myter om for eksempel sødemidler, som vi bruger mange af, herunder aspartam.”

Hvert zero-produkt bruger et mix af sødestoffer fra forskellige kilder for at få en god smag trods fraværet af sukker. Det er både aspartam, men også stevia, munkfruit og andre, men der findes masser af information om visse sødestoffer, der ikke er rigtig, og det kan være en udfordring, fortæller hun: 

”Aspartam er den absolut mest researchede og sikre. Køber du kager, piller fra et apotek, så indeholder mange af de produkter også aspartam, og myndighedernes hjælp til at knuse myter er også en af de ting, der kan bane vejen for mere sundhed,” siger Annette Spanggaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter