Vild vækst, få kvinder og store mængder alkohol har skabt de perfekte forhold for sexisme i ølbranchen

Alkohol, manglende diversitet og voldsom vækst har forårsaget en kultur præget af sexisme inden for craft beer, mener en række kvinder med kendskab til branchen. ”Det er et kæmpe problem,” lyder det.
Brygger Mariana Schneider har været en del af ølbranchen siden 2015 og har - ligesom mange andre kvinder - oplevet sexisme. | Foto: PRIVATFOTO
Brygger Mariana Schneider har været en del af ølbranchen siden 2015 og har - ligesom mange andre kvinder - oplevet sexisme. | Foto: PRIVATFOTO

En mandsdomineret verden, hvor kvinder mere end ofte skal arbejde dobbelt så hårdt for den halve anerkendelse og samtidig bliver de objektiviseret og degraderet til nogle, der blot er til for at opfylde kønskvoter.

Sådan beskriver brygger på Amager Bryghus Mariana Schneider craft beer-branchen - en branche hun har været en del af siden 2015, og en branche som det seneste år har været centrum for en lang række sexismesager.

”Kvinder bliver objektiviseret i ekstrem grad i branchen. Jeg har for eksempel været ude for, at nogen i ramme alvor sagde til mig, at jeg var blevet hyret, fordi ejeren havde en fetich for latinoer som mig, og ikke fordi jeg arbejdede røven i laser i produktionen. Den slags er ganske normalt,” siger hun.

Og noget kunne tyde på, at hun har ret. Siden foråret 2021, hvor #metoo-bølgen ramte craft beer-industrien, er skeletterne i hvert fald væltet ud af mange bryggeri-skabe, og sagerne er blevet flere og flere.

Taler man med folk med kendskab til branchen, er det da også den samme historie, man får serveret.

Sexisme såvel som racisme og homofobi har altid været en del af craft beer-kulturen, lyder det eksempelvis fra den amerikanske journalist Beth Demmon, der skriver om ølbranchen for en lang række amerikanske medier, herunder Vice.

Det er et kæmpe problem, siger hendes journalistkollega fra mediet Good Beer Hunting, Kate Bernot, der har skrevet om branchen i et årti og blandt andet har dækket Mikkeller-sagen i San Diego.

”Samtlige af de kvinder, som jeg har talt med, og som er involveret i branchen på en eller anden måde – det værende som journalist, brygger eller salgsrepræsentant – har en historie om en eller anden form for diskrimination eller chikane,” siger hun.

En drengeklub

Når Mariana Schneider skal beskrive kulturen i branchen, bruger hun begrebet ”rockstjerne-mentalitet”.

Det gør hun, fordi nogle craft beer-bryggere ifølge hende bliver behandlet som urørlige rockstjerner, hvilket har resulteret i en kultur, hvor man systematisk lader folk slippe afsted med ting.

”Der er den her drengeklub, hvor alle vil være venner med hinanden og derfor ikke ønsker at træde hinanden over tæerne og sige, ”hey, der gik du over stregen”,” siger Mariana Schneider.

I 2019 stiftede hun sammen med Amalie Knage fra danske Slowburn Brewing Co-op initiativet Gangsta Ladies Of Wort (Glow), der har til formål at samle og fremhæve branchens kvinder.

I dag har initiativet udviklet sig til en form for støttegruppe, hvor kvinder kan dele erfaringer om alt fra karrierespørgsmål og ølbrygning til problemer med sexisme.

Det er dog langt fra alle mænd i branchen, der udgør et problem, understreger Mariana Schneider.

”Det her er ikke mit forsøg på at starte en krig mod mænd. Det her handler mere om bestemte individer, der skal blive bedre og holde deres ligesindede ansvarlige for de ting, de gør og siger,” siger hun.

Alkohol spiller vigtig rolle

Heller ikke Kate Bernot ønsker at male med en alt for bred pensel. Hun vil til gengæld gerne komme med en række bud på, hvorfor sexismen stortrives i craft beer-branchen.

Først og fremmest spiller det ifølge hende en rolle, at branchen har undergået en så hurtig og voldsom udvikling, hvor man ikke har taget sig tid til at etablere procedurer til at tage sig af den slags problemstillinger, men kun har haft ét fokuspunkt; øllen.

”Det er uheldigt, når virksomheder kun fokuserer på vækst for vækstens skyld – og det gælder for så vidt i alle brancher. Men når du kombinerer det med alkohol og en lav repræsentation af kvinder, får du en perfekt storm,” siger hun og fremhæver netop alkoholen som en central årsag:

”Alkoholen fjerner hæmningerne og giver et indtryk af en industri, der er sjov og uformel. Men det skaber også en kultur i branchen, hvor man ikke behøver at agere professionelt over for hinanden – at man til enhver tid kan være nede på jorden og sjov. Og det tror, kan have en meget mørk bagside.”

Siden 2010 er antallet af bryggerier i USA eksploderet. Hvor der dengang var 1813 bryggerier ifølge Brewers Association, var der i 2020 i alt 8884. Samme tendens ses i Danmark, hvor der i 2004 var blot 26 bryggerier, mens der i 2020 var 228.

Højeste antal bryggerier nogensinde: Bryggeriforeningen og professor frygter, at udviklingen vender

Oven på sidste års metoo-bølge begynder Kate Bernot dog at kunne mærke noget ske i branchen.

Når hun taler med mænd i branchen, oplever hun en anden lydhørhed og anerkendelse af problemets omfang. Hun møder også mænd med et reelt ønske om at komme det til livs.

Spørger man Mariana Schneider er der dog lang vej endnu. Problemet kan ikke alene løses af ølbranchen selv, mener hun, og forbrugerne er nødt til at forstå, hvilken magt de har.

”Selvfølgelig er det bidende nødvendigt, at folk i branchen bliver bedre, men forbrugerne bliver også nødt til at blive bevidste om, at konsumerisme er en nøgle i vores samfund,” siger hun og fortsætter:

”Hvis vi bliver ved med at udpege dårligdommene i virksomheder og samtidig fortsætter med at købe deres produkter, ender det med, at de slipper afsted med tingene. For desværre er det sådan, at mange først lærer det, når de står over for økonomisk tilbagegang – og sådan er det også i ølbranchen, hvor mange af direktørerne ikke forstår kritik eller tænker, at de er for vigtige til at tage sig af den slags. De tager det først seriøst, når deres virksomheder mister værdi.”

Har du input, erfaringer du vil dele eller bare en kommentar til sagen, kan du kontakte redaktionen på fwatch@fwatch.dk

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Arbejdstilsynet vil sexisme i restaurationsbranchen til livs med nye tiltag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter