FødevareWatch

Verbal advarsel om krævende 2022 sendte Unibrew-aktien ned

En kommentar om, at det bliver "et meget krævende år" kappede onsdag over 6 pct. af Royal Unibrew-aktiens værdi efter regnskab for tredje kvartal.

Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.

En kommentar fra Royal Unibrews topchef, Lars Jensen, om, at 2022 bliver "et meget krævende år" skabte onsdag uro på børsen og kappede over 6 pct. af bryggeriaktiens værdi i kølvandet af regnskabet for tredje kvartal.

Effekterne af stigende priser på råvarer og transport har længe givet anledning til bekymring på aktiemarkedet, og Unibrews kommentarer uden omsvøb har blot pustet til ilden.

"Det er helt sikkert kommentarerne om råvareprisstigninger, der gør at markedet bliver lidt skræmt."

"De taler om et 2022, som bliver meget krævende på baggrund af væsentligt højere råvarepriser, og det er helt klart et fokus for investorerne, når det kommer til bryggerierne," siger Jesper Ingildsen, analytiker i DNB, til MarketWire.

Selv oplyser Unibrew, at råvarer og fragtomkostninger fortsatte med at vokse igennem tredje kvartal af 2021, og driftsresultatet i år vil blive negativt påvirket med cirka 90 mio. kr., forudsat at de nuværende spotpriser forbliver uændrede resten af året, skriver bryggeriet i regnskabet.

Dette er dog indregnet i forventningerne til hele året.

Royal Unibrew vokser i kvartal, der har stået i opkøbets tegn  

Hedging, eller fastlåsing af priser via kontrakter, vil ifølge Unibrew desuden sørge for at forsinke effekten på omkostningsbasen, men til syvende og sidst vil prisstigninger slå igennem, og det vil kræve andre afbødende tiltag, skriver bryggeriet, der agter at hæve sine egne priser.

"Det er stadig vores ambition at udligne effekten på målt på EBIT per hl. gennem prisstigninger og anden indsats, herunder værdistyring (pris/pakke, pris/mix etc.)."

Usikkert om prisstigninger er en mulighed

Om det så er muligt, er det helt store spørgsmål.

"I nogle af de udregninger, vi har lavet, skal de nok ud at hæve priserne med 5 pct., eller også skal de sælge flere af de dyreste øl, for at forbedre produktmixet," vurderer Jesper Ingildsen.

Han ser det som en reel mulighed, at Unibrew kan hæve priserne på nogle af sine hovedmarkeder i Norden, hvor forbrugerne er økonomisk velstillede.

"Men det er stadig svært at sige, hvor nemt det bliver at implementere, når det kommer til stykket. Supermarkederne skal også med ombord, både når det kommer til prisstigninger og andre tiltag, og det er altså et af de mest debatterede emner i investorerkredse: Hvad kommer det her til at betyde næste år," konstaterer Jesper Ingildsen.

I tredje kvartal løftede Unibrew sin omsætning til 2434 mio. kr. fra 2200 mio. kr., mens driftsresultatet stort set ikke rørte sig ud af flækken, men endte på 596 mio. kr. mod 600 mio. kr. i samme periode sidste år.

Onsdagens kursudvikling i Royal Unibrew | Foto: Screendump / Google Finance
Onsdagens kursudvikling i Royal Unibrew | Foto: Screendump / Google Finance

Nye døre bliver åbnet for Royal Unibrew med købet af Aqua d’Or

Unibrew køber Aqua d'Or 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier