Fodboldeuforien forbundet med det danske landsholds nuværende sejrsgang er ikke kun isoleret til grønsværen - det har i den grad også slået igennem i danskernes fadølsforbug.
Det skriver Børsen, hvor både nattelivskoncernen Rekom og detailkæden Coop melder om øget ølsalg under covid. Ifølge tal fra Danske Bank - der bygger på data fra Mobilepay og Dankort - brugte danskerne landsholdets seneste kamp mod Wales, 26. juni, 47. pct mere på danske barer sammenlignet med ugen før.
Samlet brugte danskerne rundt regnet 25 mio. kr., hvilket ifølge chefanalytiker og privatøkonom i banken, Louise Aggerstrøm Hansen, er første gang siden coronapandemien begyndte.
Hos Carlsberg har man også mærket den nye medvind, hvor salget ifølge salgsdirektør for ontrade-salget til bl.a. barer, Henrik Friis Fredvig, var mere end 30 pct. højere i juni måned i år sammenlignet med samme periode i 2020
"Der skal leveres mere øl, end der plejer. Vi kan godt mærke, at EM-festen og den her nationale opbakning til landsholdet, sammenholdt med at der bliver holdt EM på dansk jord, har sat sig i tallene," siger Henrik Friis Fredvig til avisen, men understreger at det vigtigt at have for øje, at perioderne er svære at sammenligne på grund af påvirkningen fra covid-19.
Just Eat oplever helt nye danske forbrugsvaner under EM