Dansk cocktail-trang giver iværksættere millionforventninger

Pandemien har sat ekstra blus under forventningerne hos den københavnske startup Spiritium Cocktails. "Lige nu ligger vi på omkring 250 pct. af den omsætning, som vi forventede for 2020," siger medstifter.
"Den solide vækst er bare blevet meget vildere, end vi først turde antage," siger Jonas Lyngbek Thestrup (th). | Foto: PR / Spiritium Cocktails
"Den solide vækst er bare blevet meget vildere, end vi først turde antage," siger Jonas Lyngbek Thestrup (th). | Foto: PR / Spiritium Cocktails

Svingende coronarestriktioner har gjort barbesøg til en noget mere besværlig affære – men danskernes cocktailtørst lader imidlertid til at give et uforudset rygstød for cocktails til døren hos den københavnske startup Spiritium Cocktails.

Her er omsætningsforventningerne nemlig kun gået en vej siden nedlukningen af det danske samfund tilbage i marts.

"Lige nu ligger vi på omkring 250 pct. af den omsætning, som vi forventede for 2020," siger medstifter Jonas Lyngbek Thestrup.

Startuppen har gennem de seneste to år lavet og leveret pakker med cocktailsamlesæt. Den primære kundegruppe er private, som via bl.a. abonnementsordninger kan få leveret drinks-kits til døren hver måned.

Og mængden af pakker er steget gevaldigt under pandemien.

Foto: PR / Spiritium Cocktails
Foto: PR / Spiritium Cocktails

Fra 750.000 til halvanden million

Da Spiritium Cocktails vendte sidste kalenderblad, var det med omkring 50 abonnementer i medlemskartoteket – siden er det dog gået stærkt, forklarer Jonas Lyngbek Thestrup. Et lille år senere er abonnementsantallet oppe på 350 faste medlemmer plus løssalget til andre dele af privatsegmentet.

Ser man på omsætningsforventningerne, er der også blevet rykket adskillige hegnspæle. I 2019 omsatte Spiritium Cocktails ifølge medstifteren for en kvart million kroner, hvilket selskabet tidligere på året forventede ville tredobles til en samlet omsætning på 750.000 kr. i 2020.

"I stedet rammer vi nok lidt over halvanden million, så der er bestemt sket noget på forretningssiden," siger Jonas Lyngbek Thestrup, der startede i 2017 med Mikkel Christian Joensen.

Af iværksætterselskabets seneste årsregnskab fremgår det, at bruttofortjenesten siden stiftelsen af blevet gradvist forværret og i 2019 tegnede sig for et minus på 96.000 kr., som også gik igen på bundlinjen. Samtidig kører selskabet med en negativ egenkapital på lidt over 147.000 kr.

Forventer sorte tal

Jonas Lyngbek Thestrup erkender, at den seneste vækst kommer fra et lavt udgangspunkt. Det ændrer imidlertid ikke ved, at den københavnske startup allerede ved indgangen til 2020 havde en forventning om at vækste "rimelig solidt" i løbet af 2020, uddyber han.

"Den solide vækst er bare blevet meget vildere, end vi først turde antage," siger Jonas Lyngbek Thestrup.

Han forventer dog samtidig, at 2020 vil være året, hvor virksomheden for første gang vil se sorte tal på bundlinjen.

"Vi har haft nogle omstruktureringer, hvor jeg bl.a. er gået på fuld tid, men vi har en forventning om, at selv når de omkostninger er blevet betalt, kommer vi ud med," siger Jonas Lyngbek Thestrup.

Den øgede efterspørgsel har også fået Spiritium Cocktails til at satse yderligere på højtider som julen og nytår. Ifølge medstifteren har det altid været gode afsætningsmåneder, men coronakrisen har skabt nogle nye vilkår i markedet.

"Mulighederne er bare bedre, fordi bylivet og nattelivet er lukket nytårsaften," konstaterer han.

"Derfor har vi også købt stort ind og er gået i gang med presales i både jul og nytårscocktails. Det er noget, som vi satser stort på – nu kan vi bare gøre det fra et større udgangspunkt, end vi havde forventet."

IKKE KLAR/ RUBRIK 1: Restriktionerne sender cateringselskab i ny retning: Bygger syv TV-studier RUBRIK 2: Cocktailvirksomhed bygger syv TV-studier efter pandemi-pres 

Cocktailfirma slår igennem i cyberspace: Forventer 10.000 gæster over julen 

Cocktailproducent fortsætter i rødt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter