FødevareWatch

Aperitif-salg til isolerede europæere holder Campari oppe

Salget af aperitifer som Aperol Spritz er gået rigtig godt i det seneste kvartal, fremgår det af et netop offentliggjort regnskab fra Campari Group. Dog går det samlet stadig tilbage i 2020.

Foto: STEFANO RELLANDINI/REUTERS / Ritzau Scanpix

Der har været småt med sommerferierne i udlandet i år, men i Campari-koncernen er det manglende salg til tørstige turister afløst af et stort salg i hjemmemarkederne.

Et stort salg af bl.a. Aperol og Campari til europæere på "staycation" har været med til at sikre den italienske spiritus- og aperitif-kæmpe Campari Group en vækst på hele 12,9 pct. i tredje kvartal.

Det fremgår af en regnskabsmeddelelse.

"Med det gradvise løft af de restriktive foranstaltninger mod slutningen af andet kvartal, har koncernens forretningsresultater i tredje kvartal haft gavn af et øget sæsonforbrug i forbrugernes hjemlande, hvor de tilbragte deres ferie i stedet for at rejse til udlandet ("staycation-effekt")," hedder det.

Går tilbage i 2020

Til trods for væksten, som særligt slog igennem i Italien, var salget i årets første ni måneder dog stadig 2,8 pct. under niveauet fra 2019. På rapporteret niveau var tilbagegangen på 1,6 pct. Samlet solgte Campari Group varer for 9,54 mia. kr. i årets første tre kvartaler.

Indtjeningen (ebit) beløb sig efter de tre første kvartaler til 1,848 mia. kr., hvilket var en organisk nedgang på 15,1 pct. Det endelige resultat for perioden blev på i alt 1,415 mia. kr. - det var 22,4 pct. under resultatet i samme periode i 2019.

Som i Danmark kigger Campari også i resten af Europa ind i et sent efterår med nye restriktioner på tapetet, og af samme grund er optimismen afmålt.

Topchef Bob Kunze-Concewitz udtaler, at forventningerne på kort sigt er meget usikre, men at man på længere sigt stadig er fortrøstningsfuld.

"Mens vi fortsat vil foretage alle de nødvendige tiltag for at begrænse pandemiens indvirkning på virksomheden på kort sigt, er vi fortsat fokuserede på at følge vores langsigtede strategi. Derudover er vi fortsat overbeviste om, at den sociale oplevelse og hygge uden for hjemmet forbliver afgørende for forbrugernes livsstil, som det fremgår af forbrugernes forbrugsadfærd i tredje kvartal," udtaler han.

Danske destillerier gør klar til kamp mod syd

Det amerikanske spiritussalg brager frem

Campari stiger efter bedre end ventet regnskab

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier