FødevareWatch

Danske destillerier gør klar til kamp mod syd

Flere danske gindestillerier sætter nu fokus på det tyske marked, der er omkring 75 gange større end det danske. Vi kommer med et brand og en kvalitet, der betyder, at vi kan gøre os gældende, siger adm. direktør.

Ifølge adm. direktør hos Radius Distillkery, August Hage, kommer den gangske ginproducent med et brand og en kvalitet, som kan få betydning på det tyske marked. "Men i en helt anden volumen, end vi kender det fra det danske marked," konstaterer han. Foto: Richard Clarke / Radius Distillery

Det har været under opsejling længe. På det sydlige Sjælland har adm. direktør hos Radius Distillery, August Hage, opbygget flere forbindelser i Tyskland.

Det tyske marked har en kombination af faktorer, som destilleriet leder efter, når det gælder udvidelse, forklarer han.

Og nu er det tid.

"Vi kan se, at premium-gin er i relativ vækst. Samtidig kommer vi med et brand og en kvalitet, der betyder, at vi kan gøre os gældende, men i en helt anden volumen end det, vi kender fra det danske marked," konstaterer destilleri-direktøren.

Det sjællandske destilleri er ikke de eneste, som sætter større fokus på de sydlige naboer. Også hos Mosgaard Whisky – som også destillerer økologisk gin – arbejder man for en stærkere position på det stadigt voksende tyske ginmarked, der tegner sig for en markedsvolumen lige under 75 gange større end den danske.

Jeg ved ikke, hvor mange gins der er økologiske – men mit bud er under 5 pct. af de gins, der er i markedet. Der står vi stærkt og ret unikt.

Jes Mosgaard, direktør hos Mosgaard Whisky

Marked for milliarder

Meritterne ved at gå ind på det tyske marked er svære at overse. Siden 2010 er afsætningen vokset med 67 pct. og forventes ifølge analysebureauet Statista at fortsætte i de kommende år. Det hører med til historien, at det danske marked er løbet noget hurtigere: Her er ginsegmentet i samme periode vokset med 145 pct.

Nøglen skal dog ses i, at hvor det danske marked anno 2020 anslås til at tegne sig for lidt over 3 mio. liter per år, tegner det tyske sig til 221 mio. liter.

Samtidig lader de tyske forbrugere til at have accepteret et nyt prispunkt for gin generelt. Ifølge bureauets seneste prognoser, der ikke kun omfatter premium-gin, forventes markedet i 2020 at omsætte for 6,7 mia. dollar – eller 43,5 mia. kr.

Til sammenligning forventes det danske marked at omsætte for 698 mio. kr. svarende til 2 pct. af det tyske marked.

 

Som en yderligere understregning har de seneste ti år budt på flere større opkøb, hvor Campari i dag sidder på brands som Bulldog London Dry Gin. Dertil har Pernod Ricard fået italienske Malfy og fik i 2016 Black Forest Destillers – som producerer tyske Monkey 47 – i stalden.

I fjor blev mærket fortsat stemplet som "kongen over alle gin" af det tyske magasin Spiegel.

På det tyske marked var det at være "håndlavet" nemlig "det bedste label, som et produkt kunne bære," lød argumentet.

Kræver fodarbejde

Hos Mosgaard Whisky lægger man i seneste årsregnskab vægt på, at Tyskland er et "fokusmarked" for 2020. Grundlægger Jes Mosgaard uddyber, at man i dag ser en åbning i det økologiske spritsegment.

"Da vi startede, var der ingen efterspørgsel på økologisk spiritus, simpelthen fordi der ikke var noget udbud. Det er lidt hønen og ægget - men der ville vi gerne være både hønen og ægget," indleder Jes Mosgaard:

"Her i Danmark er der en stigende efterspørgsel på økologisk spiritus, og det begynder vi også at se i Tyskland. Jeg ved ikke, hvor mange gins der er økologiske – men mit bud er under 5 pct. af de gins, der er i markedet. Der står vi stærkt og ret unikt."

I praksis har Jes Mosgaard arbejdet på de tyske naboer i flere år, og når han ser tilbage i dag, er der ingen tvivl om, at det "ikke er et marked, man bare lige ryger ind i."

Det er den lange indsats, som gør at vi nu begynder at blive set dernede.

Jes Mosgaard, direkør i Mosgaard Whisky

"Det er et spørgsmål om at lave en lang sej indsats og se, hvor er det, man skal stå i Tyskland for at komme ind, og hvordan er det, at man skal profilere sig. Det er vi ved at finde ud af nu," siger Jes Mosgaard og tilføjer, at man har begyndt forarbejdet i foråret under coronakrisen.

Generelt kræver det fodarbejde for at finde et fodfæste på det tyske marked, hvor det i bund kræver at man pakker kufferten og tager turen over grænsen, uddyber han.

"Vi har været med den danske fællesstand på Biofach (tysk økologisk fødevaremesse, red.), hvor vi får en del kontakt og læring, som vi så også arbejder videre med," siger han og tilføjer:

"Det er den lange indsats, som gør, at vi nu begynder at blive set dernede blandt nogle af de kæder, som vi er interesserede i at tale med."

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier