Guinness lancerer alkoholfri satsning

Bryggeriet slutter sig nu til den voksende skare af etablerede bryggerier, som sender nye produkter i en alkoholfri retning – til en start for forbrugerne i et af hjemmemarkederne.
Foto: Stephen Hird/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Stephen Hird/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvis man er fan af Guinness, men samtidig ønsker at kunne sætte sig bag rattet, kan der være en løsning på vej.

Det irske ølmærke – som i dag hører under Diageo – har nemlig netop lanceret en alkoholfri variant af den kendte stout, som til at begynde med vil blive rullet ud på det britiske marked, skriver Beverage Daily.

På sigt skal produktet dog også længere ud, og Guinness forventer at sende produktet på det internationale marked i 2021.

Den alkoholfri udgave er ifølge producenten "umiskendeligt Guinness" med den samme farve og fornemmelse, som den alkoholfrie variant. Bryggeriet har i stedet fjernet alkoholprocenterne gennem koldfiltrering, hvor øllen ikke bliver udsat for varme, som i sidste ende ellers kan påvirke smagen.

Øllen har været fire år undervejs i Diageos udviklingsprogram, men den udgør ifølge Guinness' globale branddirektør, Gráinne Wafer, et højdepunkt for selskabets "lange engagement, når det gælder innovation, eksperimentering og mod i brygning".

"Vi ved, at folk vil være i stand til at nyde en Guinness, når de vælger ikke at drikke alkohol, uden at gå på kompromis med smagen - og med Guinness 0.0 mener vi, at vi har opnået netop det," siger Gráinne Wafer i en skriftlig kommentar til mediet.

Guinness slutter sig dermed til en længere række af internationale bryggerier – herunder Heineken og Budweiser – som har satset stadigt mere på det alkoholfri segment.

Under mere hjemlige himmelstrøg har både Carlsberg og Royal Unibrew over det seneste år lavet relancerede af deres alkoholfri øl, mens det generelle udbud på det danske marked også er blevet markant forøget. Efterspørgslen er tilsyneladende også fulgt med. Her kunne Royal Unibrew tidligere på måneden melde om en salgsudvikling på 273 pct. gennem 2020.

Til FødevareWatch uddybede bryggeriet, at det i praksis betød det en stigning på 1,3 pct. – eller 400.000 liter – hvilket ifølge senior brandmanager i Royal Unibrew, Christian Lund-Martorell, skete, mens den alkoholfri kategori begynder at blive tilgængelig for flere forbrugere.

"Vi begynder at se, at alkoholfri øl henvender sig til en bredere målgruppe, hvilket primært hænger sammen med den positive smagsudvikling af alkoholfrie øl," skrev Christian Lund-Martorell i en skriftlig kommentar til FødevareWatch.

Royal Unibrew: Vi ser stort potentiale i drikkevarer med færre kalorier 

Tuborg lancerer nyt alkoholfrit alternativ

Antallet af alkoholfrie øl i stor fremgang 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også