Royal Unibrew: Vi ser stort potentiale i drikkevarer med færre kalorier

På fremtidens drikkevarermarked er der fortsat store muligheder ved færre kalorier og mindre alkohol. Det er et segment, hvor forbrugerne er villige til at prøve noget nyt, siger finansdirektør.
Foto: PR/Royal Unibrew
Foto: PR/Royal Unibrew
AF RITZAU FINANS

Efter et coronaramt første halvår skal Royal Unibrew tage bestik af, om selskabet skal investere mere i forretningen for at kunne forsætte sin vækst i de kommende år.

Sådan lyder det fra Lars Vestergaard, finansdirektør for Royal Unibrew, når han sætter ord på selskabets fremtid i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med et investorseminar afholdt af ABG Sundal Collier.

I det første halvår har det været "enormt vanskeligt" at gøre noget som helst, da en stor del af markedet har været lukket. Men nu er det blevet mere stabilt, siger finansdirektøren.

"Det, der gør Royal Unibrew-casen anderledes, er jo, at vi er stærkt lokalt forankret, og vi tror på, at folk agerer lokalt og gerne vil have lokale mærker," siger Lars Vestergaard.

Derfor går overvejelserne blandt andet på, om selskabet har investeret nok i de nylancerede produkter, og om der er nogle kategorier, hvor selskabet står svagt, og derfor skal investere noget mere i.

Finansdirektøren peger på det italienske marked som eksempel. Her er Ceres-øl meget stærk i salget til restaurationsbranchen (on-trade), og måske er der et potentiale til at gøre Ceres stærkt i salget til detailvirksomheder (off-trade) også, forklarer han.

Potentiale for sundere drikkevarer i Danmark

Til spørgsmålet om potentialet på det danske marked peger Lars Vestergaard på det alkoholfrie segment, hvor Royal Unibrew har haft succes med alkoholfri varianter af Heineken og Royal samt specialøllen "Anarkist", der har en alkoholprocent på 0,5.

"Det er et af de segmenter, hvor der virkelig er mulighed for at være med til at skabe en ny kategori, hvor der sker noget, og forbrugerne er villige til at prøve noget nyt," siger Lars Vestergaard.

Han påpeger, at der på den teknologiske front er sket en stor udvikling, så de alkoholfri øl smager meget bedre nu end for et par år siden.

"Jeg tror, der er rigtig mange forbrugere, der egentlig gerne vil have en øl, men ikke vil have alkohol. Ligesom der er mange forbrugere, der gerne vil have en sodavand, men ikke sukker."

"Hele den her sundhedstrend, der er i samfundet, leder folk over i drikkevarer med færre kalorier. Og den trend er kun blevet forstærket under corona," siger Lars Vestergaard.

Derudover peger han på Royal Unibrews specialøl, som også har potentiale, hvis de kan bredes ud til et større publikum.

Royal Unibrew omsatte i første halvår af 2020 for 3566 mio. kr., hvilket var en tilbagegang på 7 pct. i forhold til samme periode sidste år, og nettoresultatet faldt til 505 mio. kr. fra 541 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter