FødevareWatch

Carlsberg sætter skub i udvikling af alkoholfri drikkevarer

"Vi forbereder os på næste generation af alkoholfrie drikke," siger topchef Cees 't Hart.

Foto: BUNDGAARD CARSTEN/ERH

Carlsberg vil udvide sit sortiment af alkoholfrie drikkevarer og alkoholholdigt danskvand i forskellige smagsvarianter, også kaldet "hard seltzer". Bryggeriet søger andre markeder udover øl, da forbrugerne har fået fornyet fokus på sundhed efter coronapandemien.

Det skriver Financial Times på baggrund af et interview med Carlsbergs topchef, Cees 't Hart.

Han fortæller, at verdens tredjestørste bryggeri vil øge sin forretning inden for alkoholfri øl, hvor det årlige salg i de fleste lande stiger med 20-25 pct.

Hart venter, at det alkoholfri øls markedsandel kan tredobles til 15 pct. i løbet af de kommende år.

Oven i er Carlsberg i gang med at udvikle fermenterede drikkevarer - en mellemting mellem sodavand og øl.

Cees t' Hart afviser midlertidig, at de nye drikkevarer vil ligne fermenteret te eller kombucha.

"Folk var allerede blevet mere opmærksomme på helbredet. Det budskab er yderligere forstærket efter coronavirus," siger topchefen til Financial Times.

"Det er her, vi har en fordel i vores portefølje. Vi forbereder os på næste generation af alkoholfrie drikke ... der er interessante for personer, der ikke kan lide øl eller smagen af alkohol," fortsætter han.

Bryggeriet er kommet oven på efter coronakrisen, og var det første verdensomspændende bryggeri til at relancere finansielle forventninger.

Coronavirusset har vist, at Carlsberg er "et ekstremt robust selskab", siger Cees 't Hart til Financial Times.

Bryggeriets underliggende volumen faldt 7,8 pct. i årets andet kvartal - mindre end halvdelen af verdens største bryggeri, AB Inbev.

Danskere er blandt flittigste boykottere

Carlsberg-rival idømt bøde for "alvorlige overtrædelser" i Storbritannien

Marstons ramt hårdt af nedlukninger

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier