Danskere er blandt flittigste boykottere

Skandalesager kan tilsyneladende få store konsekvenser hos forbrugerne, viser ny undersøgelse. Særligt fødevareindustrien skiller sig ud.
Foto: René Schütze
Foto: René Schütze

Danske forbrugere er ikke blege for at vende et varemærke ryggen, når producenten bliver viklet ind i skandaler og problemsager.

Faktisk har 45 pct. af danskerne valgt at boykotte brands midlertidigt eller permanent som følge af skandalesager – det er den næsthøjeste procentdel i Europa, kun overgået af Spanien, skriver Detailfolk.dk på baggrund af nye tal fra analysebureauet Yougov.

Dykker man ned i fordelingen af de boykottede brands, er mad- og drikkevarer-kategorien klart overrepræsenteret med 57 pct. af de den samlede pulje af varemærker.

"Målingen er med til at understrege, at de danske forbrugere i et stigende antal tilfælde vælger brands til og fra ud fra politiske overvejelser og overbevisninger. Altså at den kritiske forbruger vinder mere og mere frem," vurderer professor ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet, Søren Askegaard, til Dansk Markedsføring.

Ernæringsvejleder med sund app vil have del af takeaway-markedet 

Carlsberg-rival idømt bøde for "alvorlige overtrædelser" i Storbritannien

Medie: Nestlé sætter gang i salg af flaskevandsmærker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter