Coronapandemien har ramt luksuskonglomeratet LVMH hårdere end ventet ifølge selskabets seneste halvårsregnskab. De største af de dyre mærker har dog klaret sig bedre end de små luksusmærker.
Det skriver Financial Times.
LVMH, der er franskejet, har tabt 68 pct. i sit driftsresultat i første halvår, hvor global turisme i vid udstrækning er blevet indstillet som følge af coronapandemien. LVMH fik i første halvår et driftsresultat på 1,67 mia. euro, mod forventninger om 2,7 mia. euro, og en driftsmargin på 9 pct.
Store mærker som Louis Vuitton og Dior har klaret sig godt i perioden, mens mindre luksusmærker som Tag Heuer og Bulgari sakkede bagud.
"Vores store mærker har vist sig at være meget modstandsdygtige, oftere mere end de mindre mærker, både i forhold til top- og bundlinje," siger økonomichef Jean Jacques Guiony til Financial Times.
Han erkender dog, at rejseforbud verden over har ramt forretningen, særligt hos afdelingen, der beskæftiger sig med toldfrie varer i lufthavne.
LVMH's indtjening er i høj grad er drevet af turister fra Kina og USA, der besøger Europas modehovedstæder. Ifølge det amerikanske finanshus Jefferies står kinesiske kunder for 40 pct. af salgsindtjeningen globalt i branchen og 80 pct. af væksten.
Selskabet har i andet kvartal skåret 30 pct. af sine omkostninger på blandt andet husleje og markedsføring, men LVMH er tilbageholdende med at skære for meget, da det vil være klar til at vende tilbage til det normale forretningsniveau, siger Jean Jacques Guiony.
LVMH står bag vin- og spiritusbrands som Hennessy, Ardbeg, Belvedere, Dom Pérignon, Moët & Chandon, Veuve Clicquot og Chateau Cheval Blanc.