Fra Løgismose Meyers til Naturfrisk: Tørk Furhauge har fået nye bolde at jonglere med

Med en fortid i virksomheder som Coca-Cola, Carlsberg, Pågen og Løgismose Meyers, har Tørk Furhauge masser af erfaring med arbejde i store koncerner. Siden august har han været direktør i drikkevareforretningen Naturfrisk Group, hvor det handler om meget andet end at udstikke de overordnede retningslinjer.
Foto: Ida Gaunø
Foto: Ida Gaunø

Med en fortid i virksomheder som Coca-Cola, Carlsberg, Pågen og Løgismose Meyers, har Tørk Furhauge masser af erfaring med at arbejde i store koncernapparater.

Siden august har han været direktør i drikkevareforretningen Naturfrisk Group, der har et noget anderledes økologisk, økonomisk og bemandingsmæssigt afsæt end de store koncerner.

Tørk Furhauge ankom i sommer til Naturfrisk, i forbindelse med at ejerkredsen besluttede at lægge Naturfrisk, Ørbæk Bryggeri og Nyborg Destilleri sammen i en gruppe, hvor man også tilføjede sønderjyske Macarn til porteføljen af brands.

Tidligere Løgismose-topchef ny direktør i fusioneret Naturfrisk-koncern

Tørk Furhauge tiltrådte i august i stillingen som adm. direktør i Naturfrisk. Han efterfulgte Thomas Hald Blouner, der nåede at sidde i jobbet i knap halvandet år. | Foto: PR / Naturfrisk
Tørk Furhauge tiltrådte i august i stillingen som adm. direktør i Naturfrisk. Han efterfulgte Thomas Hald Blouner, der nåede at sidde i jobbet i knap halvandet år. | Foto: PR / Naturfrisk
Den nye direktør begyndte i jobbet et lille år efter, at han i september 2018 stoppede i jobbet som adm. direktør i Løgismose Meyers. Forud for startdatoen nåede han gøre sig en del tanker om det nye arbejde, og hvordan entrepreneurånd og ideologisk ståsted kunne have betydning for, hvordan den daværende ejerledede virksomhed var blevet drevet og skal ledes i fremtiden.

"Når jeg fra start spurgte ind til målsætninger, var det ikke noget som fyldte - at man gerne ville vokse eller være stor. Den del betyder ikke så meget hos i hvert fald ejerfamilien. De er drevet af nogle andre ting, som er forskellige fra det, man møder i corporate systemer, som ofte fylder meget i større koncerner," siger Tørk Furhauge til FødevareWatch.

Naturfrisk er næsten klar til nyt liv som samlet drikkevarekoncern

På restauranten i Nyborg Destilleri har han sin bærbare computer og en række slides med til bords, som viser, hvordan den mangefaceterede organisation og gruppe i dag er delt op og ind.

I ejerkredsen finder man udover Rømer-familien med Nicolai og Niels i front også hollandske Triodos Organic Growth Fund. Derudover besidder Tørk Furhauge og salgschef Jan Kruse Hansen hver for sig en mindre andel af selskabet Naturfrisk Group.

Hollandsk økofond ejer dele af Aarstiderne og Naturfrisk uden exitstrategi

I det seneste regnskab, der blev fremlagt i maj før opkøbet af sodavands- og læskedrikproducenten Macarn, landede Naturfrisk Group et overskud på 5,2 mio. kr. mod 7,6 mio. kr. året før. Selskabet havde i året et bruttotab på ca. 374.000 kr. Egenkapitalen var ved udgangen af 2018 på 66,1 mio. kr.

Sjovt med flere kasketter

Mens væksten og de økonomiske ambitionerne i selskabet traditionelt ikke har stået så højt på dagsordenen, har familien Rømers økologiske ideer og produkter fået stor opmærksomhed. I det perspektiv har Tørk Furhauge indtaget en rolle, hvor det handler om løfte en del af det administrative åg fra medarbejderne og ejerfamilien.

"Når man er i en lille virksomhed, så har hver person ofte flere kasketter. Der er ikke én person, som alene sidder med IT – samme person kan også sidde med HR og økonomi. Jeg har også fået flere kasketter, så ud over at have det overordnede ansvar, har jeg også ansvaret for en andel af kunderne, og jeg er involveret i en masse praktiske og operationelle opgaver, som man ikke er i en stor koncern," siger han og tilføjer:

"Det har været noget af det sjove. At komme tilbage og få hænderne ned i bolledejen og for eksempel være med til både at præge produktdesign og prislister, og at være med til at lave det grove arbejde omkring beregninger, organisering osv. Det har været godt at komme ned i maskinrummet igen, og jeg mener, at man bliver bedre til at definere strategien, når man også kender forretningen."

En del administrativt lander naturligt på direktørens bord, men en del strømmer også videre ned i de systemer og rutiner, som han været vant til at arbejde med i de større koncerner tidligere. Det er i det hele taget hans ambition, at man ved en mere systematisk tilgang til nogle processer, kan skabe mere tid og frihed for medarbejderne, så de kan arbejde med ting, der tilfører virksomheden værdi.

"Det er muligt at specialisere lidt mere, når man slår tingene sammen, og det gør, at man kan opnå bedre resultater og ikke mindst bedre udnytte de ressourcer, som medarbejderne besidder," siger han.

Naturfrisk fordobler produktionen

Tomastet overraskelse

I forbindelse med den nye direktørs ankomst i Naturfrisk Group, har der også sneget sig et par overraskelser ind, fortælller Tørk Furhauge.

"Jeg havde på forhånd sat mig ind i deres produktion af øl og læskedrikke, som jeg vidste noget om, og at de havde startet et destilleri og en restaurant op. Men da jeg så første gang besøgte dem, fandt jeg ud af, at der også findes en tomastet skonnert, som blev købt i 2012 og som sejler rundt med en skipper, der refererer til direktøren," siger han med et smil og fortsætter:

"Det kom bag på mig, hvor meget den her forretning bredte sig over, og hvor meget forskelligt, der er gang i."

I produktionen er der også mange flasker at holde styr på. I Naturfrisk har man under eget navn ca. 35 forskellige varianter i sortiment, mens der i Ørbæk er omkring 32 ølvarianter. I destilleriet finder man i de faste hylder 20 produkter inden for snaps, gin, rom og whisky, og endelig har man under Macarn otte smagsvarianter.

"Derudover er der også en større kontraktproduktion, som er ny for mig. Det var ikke noget, jeg var involveret i, da jeg var i Carlsberg for år tilbage. Men det, at små og mellemstore iværksættere og virksomheder kan komme ind på vores anlæg og lave alt fra dadeløl til større produktioner af koldpresset kaffe og kombucha, det er noget af det, som giver virksomheden en helt anden type værdi end det, som man kan gøre op i forhold til almindeligt salg," siger Tørk Furhauge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også